آفتاب

اوج آلان از طرح دولت ترکیه برای روند صلح استقبال کرد

اوج آلان از طرح دولت ترکیه برای روند صلح استقبال کرد

آنکارا- ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی حرب غیر قانونی کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) ، لایحه اصلاحی ˈطرح صلح با مخالفان کردˈ دولت اردوغان را ˈ تحول تاریخی ˈ خواند.

به گزارش ایرنا، درپی اعتراض های حزب غیرقانونی ˈکارگران کرد ترکیهˈ (پ.ک.ک) به تعلل دولت آنکارا در روند مذاکرات صلح، دولت ترکیه لایحه اصلاحی ˈطرح صلح با مخالفان کردˈ را روز گذشته (پنجسشنبه) تقدیم مجلس کرد.

پایگاه خبری حریت روز جمعه نوشت: اوج الان در دیدار تنی چند از نمایندگان کرد مجلس ترکیه با وی که در زندان جزیره ˈ ایمرالیˈ صورت گرفت ، از این طرح استقبال و آن را ˈ تحول تاریخی ˈ خواند.

اوج آلان در زندان این جزیره دوران مجازات حبس ابد خود را می گذراند.

مذاکرات صلح دولت ترکیه با ˈپ.ک.کˈ از فروردین ماه سال گذشته آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈ ترکیه به رهبری اردوغان که اکثر کرسی ها را در پارلمان این کشور در اختیار دارد تلاش خواهد کرد که این لایحه را هر جه سریعتر و پیش از انتخابات ریاست جمهوری به تصویب برساند.

ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه گفت که با تصویب این طرح، روند مذاکرات صلح با کردها تسریع شده و شمار کثیری از عناصر ˈپ.ک.ک ˈ با به کنار گذاشتن سلاحهای خود به جامعه باز خواهند گشت.

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب و اجرای این لایحه، به درگیری های خونین در ترکیه پایان داده شود.

این لایحه 6 ماده ای یک تضمین قانونی را برای مقام های دولتی دخیل در روند صلح ایجاد و زمینه را برای بازگشت شماری کثیری از اعضای پ.ک.ک به جامعه ترکیه فراهم خواهد کرد.

ناظران آگاه عقیده دارند که دولت اردوغان با تقدیم لایحه یاد شده به مجلس در صدد است ، آرای کردهای این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری که در مرداد ماه برگزار خواهد شد ، کسب کند.

خاورم ** 2010 **1010
کد N360952

وبگردی