آفتاب

هشدار کارشناسان آمریکایی نسبت به خطر گسترش "جنگ پهپادی"

هشدار کارشناسان آمریکایی نسبت به خطر گسترش "جنگ پهپادی"

جمعی از کارشناسان آمریکایی نسبت به ادامه استفاده گسترده از پهپادها در جنگ به دولت آمریکا هشدار داده‌اند. آنان در گزارشی تاثیرات این روش جنگی را بر مهار تروریسم و بر زندگی نظامیان و غیرنظامیان بررسی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، عده‌ای از مأموران امنیتی و نظامیان سابق در آمریکا درصددند که دولت ایالات متحده آمریکا را از ادامه مسیری بازدارند که در رابطه با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین طی می‌کند.

این عده نسبت به خطرهایی که "جنگ پهپادی" به بار می‌آورد هشدار می‌دهند. آن‌ها می‌گویند که "استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن هدفمندانه افراد می‌تواند موجب برپایی جنگی بی‌پایان شود". به گفته این گروه کارشناس، این خطر نیز وجود دارد که استراتژی آمریکا سرمشق کشورهای دیگر قرار گیرد.

نیویورک تایمز می‌نویسد که تعداد زیادی از کارمندان سابق وزارت دفاع آمریکا و سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) جزو هشداردهندگان نسبت به "جنگ پهپادی" هستند.

جان پی ابی‌زید، ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین فرماندهی مرکزی آمریکا، و روزا بروکز، پرفسور حقوق در واشنگتن، نمایندگی این عده را بر عهده گرفته‌اند.

این کارشناسان می‌گویند که دولت آمریکا پس از بیش از یک دهه "جنگ پهپادی" باید به یک جمع‌بندی‌ برسد. باید پاسخی برای این پرسش یافته شود که آیا هزینه‌هایی که صرف عملیات کشتار بوسیله پهپادها می‌شود، ارزش نتایج حاصل از چنین عملیاتی را دارد یا خیر.

به گفته این کارشناسان، افکار عمومی بایستی بداند که چه تعداد افراد غیرنظامی و چه تعداد از نظامیان طی عملیات تهاجمی با پهپادها جان خود را از دست می‌دهند.

آمریکا بارها، از جمله در پاکستان، از هواپیماهای جنگی بدون سرنشین برای مبارزه با افراطیون احتمالی استفاده کرده است. این روش بسیار بحث‌برانگیز بوده، چون غیرنظامیان نیز طی عملیات تهاجمی‌ پهپادها کشته شده‌اند. اما دولت آمریکا استفاده از پهپاد را قانونی می‌داند و بر آن اصرار می‌ورزد. پایگاه خبری اشپیگل آنلاین نیز تایید می‌کند که عملیات تهاجمی‌ای که آمریکا با استفاده از پهپادها انجام داده، موفقیت‌آمیز بوده و منجر به تضعیف شبکه تروریستی القاعده شده است.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد که گزارش کارشناسان درباره "جنگ پهپادی" هنوز منتشر نشده و روز پنج‌شنبه در یک "اتاق فکر فراحزبی" در واشنگتن معرفی شده است. به نوشته این روزنامه، در این گزارش به‌ویژه انتقاد شده به این‌ که دولت آمریکا موارد عملیات پهپادها را کاملا مخفی نگه می‌دارد.

کارشناسان آمریکایی این پرسش را نیز مطرح کرده‌اند که آیا عملیات کشتار با پهپادها موجب نخواهد شد که مدام بر شمار اشخاصی که دارای تمایلات افراطی هستند، افزوده شود؟

نیویورک تایمز می‌نویسد: «قراینی موجود نیست که نشان دهد استراتژی آمریکا برای نابودی القاعده باعث مهار رشد افراطی‌گری شده باشد.»

این کارشناسان در اساس با بکارگیری پهپاد مخالف نیستند. در گزارش آنان آمده است که شواهدی روشن وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از پهپادها در مقایسه با بکارگیری هواپیماهای جنگی معمول تلفات غیرنظامی کمتری به بار می‌آورد.

آنها همچنین این نگرانی را که جنگ با پهپاد برای خلبانان تبدیل به "روحیه‌ای پلی استیشنی" شود که یعنی تمرکز بر هدف از طریق "مانیتور" و "اهرمک" (جوی استیک) صورت گیرد را بی‌مورد می‌دانند.

به نوشته نیویورک تایمز، در واقعیت عکس این موضوع گزارش شده است: از آنجا که خلبانان پیش از شروع تیراندازی، اغلب برای روزها یا حتی هفته‌ها در حال مشاهده اهداف حملات خود هستند، بسیاری از آنان پس از انجام عملیات از فشارهای روحی رنج می‌برند.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان به‌ویژه انتقاد می‌کنند به این‌ که دو رئیس‌جمهور، جورج بوش و باراک اوباما، "برنامه کشتار درازمدت" را دنبال کرده‌اند، بدون آن‌ که به قدر کافی درباره پیامدهای احتمالی آن فکر کرده باشند.

در گزارش کارشناسان هم‌چنین این پرسش مطرح شده که چه خواهد شد اگر کشورهای دیگر نیز مثل آمریکا عمل کنند؟ برای مثال چه اتفاقی خواهد افتاد اگر روسیه با پهپاد به اوکراین حمله کند و برای حمله خود دلیل بیاورد که می‌خواهد در آنجا با تروریست‌های ضد دولت روسیه مبارزه کند؟ و بعد هم حاضر نباشد اسناد مربوط به حملات خود را منتشر کند.

کارشناسان می‌پرسند: «ایالات متحده آمریکا چگونه می‌تواند به گونه‌ای قابل باور، کشتاری که توسط روس‌ها صورت گرفته را محکوم کند؟»

انتهای پیام

کد N360691

وبگردی