آفتاب

آمادگی رییس جمهوری اوکراین برای امضای قرارداد آتش بس با روسیه

آمادگی رییس جمهوری اوکراین برای امضای قرارداد آتش بس با روسیه

تهران - ایرنا - پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین آمادگی کشورش را برای امضای توافقنامه صلح با روسیه در خصوص برقراری آتش بس در شرق اوکراین اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی روز پنجشنبه گفت: آماده است تا توافقنامه صلح با ولادیمیر پوتین همتای روس خود برای پایان دادن به شورش جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین را امضا کند.

رییس جمهوری اوکراین در پاسخ به پرسشی در باره امکان دستیابی به توافقنامه صلح با پوتین گفت: ما برای صلح با همه آماده ایم.

وی خاطرنشان کرد که هرگونه فرصت برای برقراری مجدد صلح در منطقه را مغتنم می شمارد.

این در حالی است که جدایی طلبان مناطق شرق و جنوب اوکراین از دو ماه پیش استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک را از اوکراین به طور یکجانبه اعلام کرده اند و نیروهای اوکراینی برای سرکوبی جدایی طلبان و شبه نظامیان در این مناطق عملیات نظامی اجرا می کنند. از سوی دیگر بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر 1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر در عرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت، اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و مناقشه بر سر قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین از تبعات این رویارویی بوده است.

دولت کی یف و اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به طرفداری از جدایی طلبان فعال در استان های شرق و جنوب شرقی اوکراین متهم می کنند که از آوریل (فروردین/اردیبهشت) کنترل بسیاری از شهرهای این مناطق را در دست گرفته و خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند.

**مترجمام**1480** 1597
کد N360581

وبگردی