آفتاب

روسیه خواستار خلع سلاح گروه های تندروی مسلح اوکراینی شد

روسیه خواستار خلع سلاح گروه های تندروی مسلح اوکراینی شد

مسکو - ایرنا - در شرایطی که دولت اوکراین و آمریکا و غرب بر خلع سلاح شبه نظامیان طرفدار روسیه در مناطق شرق و جنوب اوکراین اصرار دارند، وزیر امور خارجه روسیه خواستار خلع سلاح گروه های تندروی مسلح اوکراینی شد.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: دولت اوکراین باید به خواسته ها و منافع ساکنان مناطق جنوب و شرق این کشور توجه کند و پس از آن در مورد اختلافات به توافق برسند.

وی اضافه کرد: برای این که ساکنان این مناطق در قالب حکومت اوکراین زندگی و خود را تبعه دارای حقوق کامل این کشور احساس کنند باید دو طرف پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: از مقامهای کی یف می خواهیم به استفاده از جنگجویان در گردان های تازه تاسیس که به اقدامات خشونت آمیز و بدون توجه به هر گونه معیارهای انسانی دست به کشتار می زنند، پایان دهند.

وی با بیان این که این گردان ها تحت کنترل سرمایه داری به نام ˈکولومویسکیˈ هستند، اظهار داشت: این فرد از رعایت آتش بس در شرق اوکراین سر باز زده و واحدهای تحت فرماندهی وی بخش هایی از این مناطق را تحت کنترل خود دارند.

لاوروف گفت: گردان هایی از گارد ملی اوکراین متشکل از اعضای جنبش تندروی ˈجناح راستˈ در این مناطق فعالیت می کنند که به همراه واحدهای دیگر جنگجویان از هیچ مقام دولت اوکراین اطاعت نمی کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: آتش بس فقط هدف مقامهای اوکراینی و جمهوریهای خودخوانده در شرق این کشور نیست بلکه ما نیز این هدف را دنبال می کنیم تا رادیکال ترین واحدهای افراد مسلح را که از هیچکس در دولت اوکراین پیروی نمی کنند از بازی خارج کنیم.

وی افزود: همه اینها زمانی معنا می یابد که مذاکرات شروع شود.

وی اضافه کرد: به طرح صلح پیشنهادی پوروشنکو توجه کنید. در این طرح 15 ماده ای مذاکرات برابر پیش بینی نشده است. در آنجا قید شده است که تفویض اختیارات دولت به مناطق فقط پس از اجرای 15 ماده این طرح انجام خواهد گرفت.

لاوروف با انتقاد از این طرح گفت: در طرح پوروشنکو به گروه های شبه نظامی جنوب و شرق اوکراین پیشنهاد می شود که بدون هرگونه تضمینی سلاح خود را زمین بگذارند.

وی ادامه داد: در این طرح پیشنهاد عفو عمومی شده است اما باید در این صورت مقامهای اوکراینی و نمایندگان مناطق جنوب و شرق این کشور در مورد شرایط پس از خلع سلاح به مذاکره بنشینند.

لاوروف افزود: باید وضعیت روشن شود که آیا این افراد عفو خواهند شد یا همانند حادثه اودسا آنها را در ساختمانی به آتش می کشند.

اروپام/2242**۵۱۸ ** 1597
کد N360573

وبگردی