آفتاب

مشاور نخست وزیر پاکستان: تحریم های آمریکا پروژه انتقال گاز از ایران را شامل نمی شود

مشاور نخست وزیر پاکستان: تحریم های آمریکا پروژه انتقال گاز از ایران را شامل نمی شود

اسلام آباد - ایرنا - یک روزنامه پاکستانی به نقل از مشاور ارشد نخست وزیر این کشور در امنیت ملی و امور خارجی نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران ، قرارداد انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را شامل نمی شود.

به گزارش ایرنا، روزنامه اردو زبان ˈاکسپرسˈ روز پنجشنبه به نقل از ˈسرتاج عزیزˈ نوشت دولت در تلاش است تا موانع ایجاد شده در مسیر پیشبرد پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان را رفع کند.

در این گزارش آمده است: مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان خطاب به نمایندگان مجلس سنای این کشور گفت که پیشبرد و اجرای طرح خط لوله صلح در اولویت برنامه های دولت قرار دارد.

اکسپرس نوشت: سرتاج عزیزافزود دولت پاکستان بر این باور است؛ تحریم های آمریکایی هرگز شامل پروژه انتقال گاز از ایران نمی شود زیرا محدودیت های اقتصادی تحمیل شده علیه ایران مربوط به بخش نفتی است و به واردات گاز ارتباطی ندارد.

این مقام ارشد پاکستانی گفت: اسلام آباد در خصوص پروژه انتقال گاز از ایران با واشنگتن رایزنی کرده و در این زمینه از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نظر خواهی کرده است.

روزنامه اکسپرس به نقل از سرتاج عزیز افزود: گفت وگوهای دوجانبه پاکستان با مقامات جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش روابط تجاری ادامه دارد.

روزنامه ˈجنگˈ پاکستان نیز به نقل از سخنان سرتاج عزیز در نشست اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس سنای این کشور نوشت: پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان می توانست تا سال 2011 تکمیل و اجرا شود اما کوتاهی در این خصوص باعث نارضایتی تهران از عملکرد ضعیف اسلام آباد شد.

این روزنامه اردو زبان تصریح کرد: مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که در گذشته هیچ بحثی در خصوص تحریم ها نبود و دولت وقت پاکستان می توانست با تکمیل و اجرای این پروژه هزینه های اجرایی را نیز جبران کند.

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان در سال 2010 بین مقام های دو کشور امضا شد و قرار است طی دو سال آینده روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز طبیعی از بندر ˈˈعسلویه ˈˈ استان بوشهر به بندر ˈˈنواب شاهˈ در جنوب پاکستان منتقل شود.

مقام های وزارت نفت پاکستان اخیرا اعلام کردند، تهران و اسلام آباد، زمان تکمیل طرح ساخت خط لوله گاز را تمدید کرده و آن را از دسامبر سال 2014 به دسامبر سال 2015 تغییر داده اند، اما این ادعا را وزارت نفت ایران تکذیب کرد.

ˈعلی ماجدیˈ معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت کشورمان، هرگونه تغییر در زمان تکمیل خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان را از سال 2014 به دسامبر سال 2015 تکذیب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ توافقی با پاکستانی ها برای تغییر زمان تکمیل خط لوله نداشته ایم.

منابع پاکستانی مدعی شدند که در جریان سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به ایران، دو کشور گفت وگوهای زیادی درباره تکمیل طرح ساخت خط لوله داشتند و توافق کردند که تاریخ تکمیل این طرح را تغییر دهند.

آساق ** ا.ر*1446
کد N360119

وبگردی