آفتاب

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: سهام عدالت به دارایی مبهم تبدیل شده است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: سهام عدالت به دارایی مبهم تبدیل شده است

کرمان - ایرنا - نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سهام عدالت به یک دارایی مبهم و محل رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

ˈمحمدرضا پورابراهیمیˈ روز پنجشنبه در همایش تجلیل از تلاشگران نمونه عرصه صنعت و معدن استان کرمان افزود: در همین ارتباط پیشنهاداتی اصلاحی به دولت داده ایم.

وی بدون توضیح بیشتر گفت: افرادی که در هیات مدیره سهام عدالت هستند به هیچ احدی پاسخگو نیستند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه چشم انداز اقتصادی ایران را رو به رشد توصیف و بیان کرد: آینده خوبی را در کشور خواهیم داشت و گردنه های تحریم سد راه ما نمی شود.

وی با اشاره به چالشهای حوزه اقتصاد گفت: براساس بررسی و پایش حوزه اقتصادی کشور، نظام تامین مالی و بانکها از چالشهای این حوزه به شمار می روند.

پورابراهیمی با اشاره به نبود توجه به ساختار بازار سرمایه افزود: نگاه بانک محور در کشور نتوانسته پاسخگوی اساسی حل نیازهای بنگاههای اقتصادی باشد و حجم عظیم مطالبات معوق که حدود 80 هزار میلیارد تومان است نشان می دهد باید برای این موضوع تصمیمات جدی گرفته شود.

وی مطالبات معوق بانکها را چند دسته ذکر و بیان کرد: یکی از این موارد بدهیهای دولت به نظام بانکی است و بخشی دیگر از مطالبات بانکها مربوط به حوادثی مانند سیل، زلزله و مواردی از این دست است که امکان پرداخت تسهیلات از سوی بانکها را کاهش داده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از مطالبات بانکها مرتبط با فعالان اقتصادی است که امروز به سختی کار می کنند و به دنبال ایجاد شغل و توسعه شرایط اقتصادی هستند اما دچار چالشهایی شده اند.

وی گفت: بخشی از معوقات بانکها نیز مربوط به کسانی است که پولها را به جایی غیر از موارد مصرف آن برده و در عرصه دلالی و سفته بازی وارد شده اند که این افراد باید به صورت ویژه مورد توجه باشند.

پورابراهیمی نرخ تامین مالی را از دیگر چالشهای اقتصادی در کشور برشمرد و افزود: افزایش سود سپرده های بانکی در هر کشور موجب افزایش نرخ تامین مالی شده خطرپذیری سرمایه گذاری و هزینه تامین مالی را افزایش می دهد و طرحهای اقتصادی را از توجیه خارج می کند.

وی گفت: نرخ برخی بانکها به 30 درصد رسیده که یک فاجعه برای کشور محسوب می شود اما شورای پول و اعتبار نرخها را بین 12 تا 21 درصد تعریف کرده که در این رابطه باید نظارت دقیقی صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین به کسری سرمایه بانکها اشاره و بیان کرد: سال 91 در اقتصاد کشور شوک ارزش پولی ایجاد شد لذا ارزش پول به یک سوم کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تحول در ساختار تامین مالی در کشور هستیم افزود: لایحه دولت در حمایت از تولید مطرح شده و تا یک ماه آینده این لایحه 42 ماده ای از شورای نگهبان بیرون می آید.

پورابراهیمی یکی دیگر از مشکلات در سیاستهای کلان اقتصادی کشور را تناقض در تصمیمات مالی در اجرای قوانین ذکر و بیان کرد: به عنوان مثال در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها با افزایش نرخ انرژی، افزایش هزینه تولید ایجاد می شود و نمی توان قیمت کالای تولیدی را افزایش نداد لذا باید برای این تناقضها راهکارهای مناسبی را ارائه کنیم.ک/2

7440/8154/660
کد N360104

وبگردی