آفتاب

استقبال کم‌رنگ مردم از انتخابات پارلمانی لیبی

استقبال کم‌رنگ مردم از انتخابات پارلمانی لیبی

انتخابات پارلمانی لیبی با استقبال کمرنگ و ضعیف مردم این کشور رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز، در حالی که تنها 13 درصد از رای دهندگان لیبیایی در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کردند، بیش از یک و نیم میلیون شهروند این کشور برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده بودند.

لیبی همچنان شاهد وقوع درگیری‌های پراکنده در مناطق مختلف آن بوده و روند انتقالی در این کشور همچنان ادامه دارد به طوریکه درگیری‌ها در لیبی بعد از اقدامات خلیفه حفتر علیه "تندروهای" این کشور در شرق لیبی افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد شرکت‌کنندگان در این انتخابات کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات ژوئیه 2012 که نخستین انتخابات آزاد در لیبی بعد از گذشت 40 سال به شمار می‌آید، باشد.

مسئولان انتخاباتی لیبی اعلام کردند که تنها یک و نیم میلیون تن برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده و از این میان تنها 13 درصد در انتخابات مذکور مشارکت کرده‌اند.

مسئولان همچنین تاکید کردند که برخی مراکز اخذ رای به دلایل امنیتی در منطقه "درنه شرقی" که پایگاه تندروها به شمار می‌آید، بسته شده است.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این انتخابات نیز مانند انتخابات گذشته به ایجاد یک گردهمایی پارلمانی موقت می‌انجامد و در نهایت تدوین قانون اساسی جدید برای کشور را به دنبال ندارد.

در این انتخابات پارلمانی 200 کرسی به نمایندگان اختصاص داده شده که به اسم شورای نمایندگان به جای کنگره ملی آغاز به کار خواهد کرد. در این پارلمان 32 کرسی به زنان اختصاص یافته است.

در حالی که تعداد نامزدها در انتخابات پارلمانی لیبی به 1600 تن رسیده است تعداد رای دهندگان لیبیایی که ثبت نام کرده بودند به بیش از یک و نیم میلیون تن می‌رسد.

این انتخابات در سایه دو دستگی‌ها در لیبی برگزار می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این دو دستگی‌ها بر روند انتخابات نیز تاثیر بگذارد.

تحلیل‌گران امیدوار هستند که این انتخابات تنش‌های روز افزون در لیبی را کاهش دهد.

کنگره ملی لیبی (پارلمان) در فوریه گذشته با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت کرد تا از این طریق آشوب سیاسی در کشور را آرام کند.

بسیاری نسبت به امکان برگزاری این انتخابات تردید داشتند چرا که این کشور شاهد درگیری‌های نظامی در بنغازی و اختلافات سیاسی در طرابلس و محاصره تاسیسات نفتی در چند منطقه در لیبی است.

علی رغم همه این شرایط و نگرانی‌ها عماد السایح، رئیس کمیساریای عالی انتخابات لیبی اظهار کرده است که این انتخابات علی رغم آنچه که در بنغازی رخ می‌دهد موفقیت آمیز خواهد بود.

وی اذعان کرد که چالش‌هایی برای تشکیل مراکز اخذ رای در برخی از مناطق و شرق کشور و جنوب آن وجود دارد.

کمیساریای انتخابات مقدماتی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم و 1601 مرکز اخذ رای در مناطق مختلف لیبی ایجاد کرده است.

لیبیایی‌های مقیم خارج از کشور روز شنبه انتخاب اعضای پارلمان در مرحله انتقالی را آغاز کرده و تعداد رای دهندگانی که در خارج از کشور ثبت نام کرده‌اند از 10 هزار تن پا فراتر می‌گذارد. انتخابات در خارج از لیبی در 22 مرکز انتخاباتی در 13 کشور برگزار شد.

در همین راستا محمد عبدالعزیز، وزیر خارجه لیبی تاکید کرد که کشورش مصمم است علی‌رغم تنش‌های امنیتی و بی‌ثباتی سیاسی انتخابات پارلمانی را روز چهارشنبه برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: ما امیدوار هستیم که این پارلمان جدید جای کنگره ملی را بگیرد و این اقدام این امید را به مردم لیبی می‌دهد که روند دموکراسی در مسیر درستی قرار دارد.

فرستاده ویژه فرانسه در امور لیبی اعلام کرد که پلیس امیدوار است انتخابات امروز به نحوی رضایت بخش برگزار شود.

انتهای پیام

کد N359794

وبگردی