آفتاب

غرب خطاب به پوتین: تعهدت را به صلح اوکراین ثابت کن

غرب خطاب به پوتین: تعهدت را به صلح اوکراین ثابت کن

دولت‌های غربی تاکید کردند روسیه باید اقدامات بیشتری برای متوقف کردن جنگ در شرق اوکراین انجام دهد تا از تحریم‌های جدید در امان بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از ماه‌ها کشمکش، اکنون یک چیز کاملا مشخص است اینکه غرب پذیرفته قادر به انجام کاری در قبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نیست.

به درخواست پوتین پارلمان روسیه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که طی آن مداخله نظامی در اوکراین متوقف می‌شود. رئیس جمهور روسیه تاکید دارد که این درخواستش تنها با هدف حمایت از روند صلح بوده است.

آمریکا و دولت‌های اروپایی از این اقدام استقبال کردند و گفتند: این اقدام کافی نیست. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست دیپلمات‌ها در بروکسل گفت: در حال حاظر به اعتقاد ما لازم است تا رئیس جمهور پوتین اظهاراتش را با عمل ثابت کند و نشان دهد که واقعا به صلح پایبند است.

پیام مشابهی نیز توسط آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو ابلاغ شد. رهبران فرانسه، آلمان و اوکراین همچنین گفتگوهایی پنهانی با پوتین داشتند که گفته می‌شود بیش از یک ساعت در اتاق کنفرانس طول کشیده است، این رهبران توافق کردند که لازم است مکانیزمی برای تشدید نظارت بر آتش‌بس در اوکراین ایجاد شود.

در بیانیه‌ای که توسط دفتر فرانسیس اولاند، رئیس جمهور فرانسه منتشر شد، آمده است که اولاند و مرکل از پوتین خواسته‌اند با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین جهت عملی شدن این مکانیزم همکاری کند، کرملین گفت: پوتین، بار دیگر خواستار تمدید آتش‌بس و آغاز مذاکرات شده است.

پوتین معتقد است که درخواست اوکراین مبنی بر اینکه شورشیان سلاح‌هایشان را ظرف یک هفته زمین بگذارند، غیرقابل اجراست چرا که شورشیان همواره نگران اقدامات تلافی‌جویانه دولت اوکراین هستند.

آتش‌بس اعلام شده در شرق اوکراین جمعه صبح پایان می‌یابد، پوروشنکو نیز هشدار داده ممکن است تا قبل از این تاریخ آتش‌بس را پایان دهد.

جان کری، لیستی از اقدامات خاصی که غرب انتظار دارد پوتین برای نشان دادن تعهداتش به صلح انجام دهد ارائه داد. این اقدامات شامل: متوقف کردن ارسال سلاح و سرباز از روسیه به اوکراین، درخواست علنی از جدایی‌طلبان برای زمین گذاشتن سلاح‌هایشان، عقب کشاندن نیروهای روسی از مرزها و کمک به ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرق اوکراین می‌باشد.

کری گفت: تا زمانی که روسیه به طور کامل تعهد خود را به روند صلح و برقراری ثبات در اوکراین نشان ندهد، آمریکا و اروپا به اقدامات خود علیه روسیه که شامل تحریم‌های سخت‌تر اقتصادی می‌شود، ادامه خواهند داد، اما همه ما امیدواریم که مجبور به چنین اقدامی نشویم.

مرکل نیز به قانون گذاران کشورش گفت: اتحادیه اروپا هرآنچه لازم باشد برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک انجام می‌دهد، اما اگر راهی پیدا نشد تحریم‌ها به دستور کار بازمی‌گردد.

راسموسن نیز به وزرای خارجه این ائتلاف گفت: همه ما با بسته تقویت نظامی ارتش اوکراین موافق هستیم.

پوتین از دولت اوکراین خواسته است که متمم قانون اساسی و دیگر تغییرات قانونی برای حفاظت از روس‌زبان‌های شرق اوکراین را تصویب کند.

انتهای پیام

کد N359693

وبگردی