آفتاب
ژنرال تایلندی:

کودتای نظامی از پیش برنامه‌ریزی نشده بود

کودتای نظامی از پیش برنامه‌ریزی نشده بود

رهبران کودتا به رهبری ژنرال «پرایوت چان-اوچا» فرمانده ارتش گفته‌اند که در آخرین دقایق یک بحران سیاسی و برای جلوگیری از حرکت کشور به سمت یک مناقشه سیاسی خشن و خطرناک تصمیم به کودتا گرفتند.

یک ژنرال ارشد تایلندی گفته است که کودتای نظامی ماه گذشته میلادی از پیش برنامه‌ریزی نشده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ این درحالی است که پیش از این یک رهبر معترضان مخالف دولت ادعا کرده بود که ارتش سال‌ها درباره ساقط کردن دولت بحث می‌کرد.

ژنرال «چتچالرم شالرمسوخ» همچنین گفت که با افرادی که در جریان کودتا و بعد از آن توسط ارتش بازداشت شده‌اند٬ بدرفتاری نشده است.

به علاوه وی گفت که «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر جنجال‌آفرین سابق و خانواده‌اش هنوز می‌توانند به صحنه سیاسی کشور بازگردند.

ارتش تایلند روز ۲۲ ماه می قدرت را در این کشور آسیای جنوب شرقی به دست گرفت و اعلام کرد که برای پایان دادن به ماه‌ها ناآرامی سیاسی و اجتماعی قصد بازگرداندن ثبات به کشور را دارد.

ارتش وعده داده است که نظام دموکراتیک را احیا کند اما تاکید می‌کند که فقط زمانی چنین خواهد کرد که اصلاحات گسترده نظام سیاسی کامل شده باشد.

رهبران کودتا به رهبری ژنرال «پرایوت چان-اوچا» فرمانده ارتش گفته‌اند که در آخرین دقایق یک بحران سیاسی و برای جلوگیری از حرکت کشور به سمت یک مناقشه سیاسی خشن و خطرناک تصمیم به کودتا گرفتند.

با این حال «سوتپ تاگسوبان» رهبر تظاهرکنندگان ضددولتی و یکی از حامیان اصلی کودتا اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که وی در سال‌های اخیر بارها درباره برکناری دولت با ژنرال پرایوت صحبت کرده بود.

ژنرال چتچالرم که معاون رئیس ستاد مشترک ارتش و عضو شورای ملی صلح و نظم حاکم بر تایلند است به بی‌بی‌سی گفت:‌ «تا جایی که من می‌دانم هیچ برنامه‌ریزی قبلی در کار نبود.»

وی گفت:‌ «اگر برنامه‌ریزی شده بود٬ نامشروع می‌بود. اگر می‌پرسید چرا این اتفاق بدون مانع پیش رفت، دلیلش این بود که نیروها از قبل در شهر بانکوک مستقر بودند. بنابراین وقتی حکومت نظامی اعلام شد، نیروهای مشترک ارتش و پلیس از قبل در ناحیه مستقر بودند.»

از زمان کودتا صدها نفر دستگیر شده‌اند که ظاهرا تلاش ارتش برای سرکوب مخالفت‌ها است.

اما ژنرال چتچالرم می گوید که اینها نه در جایی «شبیه به بازداشتگاه» بلکه در مکان‌هایی هستند که «بیشتر شبیه به مهمانخانه است.»

به گفته وی ارتش در وارد کردن اتهام به بازداشتی‌ها تساهل خواهد کرد.

هواداران کودتا ادعا می‌کنند که دولت برکنار شده یینگلاک شیناواترا توسط برادرش تاکسین شیناواترا کنترل می‌شد. تاکسین تا سال ۲۰۰۶ نخست‌وزیر بود که توسط ارتش برکنار شد.

تاکسین بعدا به فساد متهم و محکوم شد و اکنون در تبعید خودخواسته زندگی می‌کند.

خانواده شیناواترا از حمایت قوی مردم مناطق روستایی و نواحی شمالی برخوردار بود.

با این حال بسیاری در طبقه متوسط و شهرنشین شدیدا با آنها مخالفند و ادعا می‌کنند که خانواده شیناواترا دموکراسی تایلند را با پول فاسد کرده است.

پیش از این «چاروپانگ روانگسوان» وزیر تبعیدی گفت که وی گروهی را برای هدایت کمپین علیه دولت نظامی تشکیل داده است. وی تنها وزیری است که در جریان کودتا توانست فرار کند.

 

کد N359675

وبگردی