آفتاب
نماینده مردم سیستان در مجلس

شهرسوخته بزرگترین کانون شهرنشینی تاریخ بشریت را مجسم می‌کند

شهرسوخته بزرگترین کانون شهرنشینی تاریخ بشریت را مجسم می‌کند

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهر سوخته نماد اقتدار و افتخار ایران و ایرانیان با پنج هزار سال تمدن و فرهنگ، علم و صنعت و شهرنشینی همراه با صلح و دوستی پیشینه ملتی متمدن و پیشرفته را به رخ جهانیان می کشد.

سید باقر حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: شهرسوخته بزرگترین کانون شهرنشینی تاریخ بشریت را مجسم می کند.

وی بیان کرد: از سالها قبل مکاتبات زیادی در خصوص ثبت جهانی شهرسوخته داشته ایم که به حمدالله این مهم محقق شد.

حسینی خاطرنشان کرد: اکنون که شهر سوخته به ثبت جهانی رسید باید اقدامات زیادی خصوص جذب گردشگر و ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در این منطقه انجام داد.

وی با بیان اینکه شهر سوخته با تمدن هوشمند و خلاق خود به عنوان بزرگترین محل استقرار شهرنشینی بشر در 5 هزار سال پیش از میلاد مسیح است، افزود: شهر سوخته نخستین و بزرگترین استقرار شهرنشینی در شرق فلات ایران است که کمتر ابزار جنگی در آنجا کشف شده و ساکنان در صلح و آرامش زندگی می کردند، شهر سوخته همان شهری است که به گواه کشفیات باستان شناسی، نخستین جراحی های پزشکی جمجمه و قرنیه چشم جهان از سوی دانشمندان آن، انجام شده است.

نماینده مردم زابل در مجلس افزود: در حال حاضر 80 درصد مرمت شهر سوخته انجام شده است.

وی گفت: انجام اولین جراحی مغز در 4800سال پیش در این شهر، تولید کهن‌ترین اثر پویا نمایی و تصویر متحرک که در این اثر بُزی به یک بوته گیاه نگاه می کند و از آن بالا می رود، وجود خط کش چوبی باستانی با قدمت5 هزارساله و قدیمی ترین تخته نرد جهان و شبکه لوله کشی پیشرفته‎ برای انتقال آب در آن زمان و نیز وجود اشیا و سنگ‎هایی که مواد اولیه آن ها متعلق به منطقه شهرسوخته نیست، نشان می‎دهد که شهرسوخته دردوره زندگی فعال خود با تعدادی از شهرها و مراکز باستانی همزمان روابط اقتصادی محکمی داشته که این موارد را می توان جزو شگفتی‎های این شهر برشمرد که باعث جذب گردشگران زیادی برای بازدید از منطقه شده است.

انتهای پیام

کد N359600

وبگردی