آفتاب

انتقاد روسیه به کارشناسان تحریم سازمان ملل/ مرحله نهایی مذاکرات هسته ای را خراب نکنید

انتقاد روسیه به کارشناسان تحریم سازمان ملل/ مرحله نهایی مذاکرات هسته ای را خراب نکنید

تهران ، ایرنا - نماینده روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه با اشاره به این که دور بعدی مذاکرات بین ایر ان و شش قدرت جهان یک نشست ماراتن دوهفته ای خواهد بود،به کارگروه کارشناسان تحریم های سازمان ملل هشدار داد که مرحله نهایی این مذاکرات حساس را خراب نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، ویتالی چورکین سفیر روسیه به شورای امنیت گفت : این مذاکرات قرار است از دوم تا پانزدهم ژوئیه ( یازدهم تا بیست و چهارم تیرماه ) در وین ادامه یابد. دیگر مقامات ارشد نزدیک به مذاکرات تایید کردند که این مذاکرات قرار است با نزدیک شدن ضرب الاجل تعیین شده بیستم ژوئیه برای رسیدن به یک توافق نهایی به مدت دو هفته طول بکشد.

وی در مورد دور قبلی مذاکرات در شانزدهم تا بیستم ژوئن گفت :ˈ این مذاکرات بسیار مفید و تایید کننده آمادگی کلی برای تداوم همکاری به نحو سازنده بود. ˈ

دوره طولانی تعیین شده برای مذاکرات ایران و امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان ممکن است نشانه دشوار بودن غلبه بر اختلافات تهران و شش کشور و در عین حال عزم طرفین برای رسیدن به یک توافق باشد.

خطرات مذاکراتی که از دوم ژوئیه از سر گرفته می شود بالا است چرا که قدرتها به دنبال راه حلی از طریق مذاکره برای اختلاف متجاوز از دو دهه با ایران هستند.

چورکین از کارگروه کارشناسان سازمان ملل در مورد ایران که بر اجرای تحریم ها نظارت دارد به شدت انتقاد کرد و گفت :ˈ هرگونه اطلاعاتی بدون پشتوانه دلایل محکم ... می تواند بر انجام مذاکرات گروه شش و ایران تاثیر منفی داشته باشد. ˈ

تازه ترین یافته های این کارگروه پیشتر طی ماه جاری علنی شد.

این کارگروه از کشورها مصرانه خواسته است در مورد وضعیت تحریم های سازمان ملل در صورت توافق با ایران که شاهد کاهش تدریجی تحریمها در ازای مهار فعالیت های اتمی ایران خواهد بود، شفاف سازی کنند.

چورکین رد کننده این درخواست و ارایه دهده پیشنهادهای دیگر بود.

وی گفت :ˈ این مسئله خارج از حیطه ماموریت خواهد بود. این کارشناسان نباید در این فرآیند بسیار حساس مداخله کنند بویژه این که پیش قضاوت در مورد نتیجه آن جایز نیست .

چورکین بر تعهد روسیه نسبت به نتیجه مثبت مذاکرات هسته ای صحه گذاشت.

مترجمام 1403 **1917
کد N359515

وبگردی