آفتاب

مقام پارلمانی روس: منطقه کریمه را به اوکراین بازپس نمی دهیم

مقام پارلمانی روس: منطقه کریمه را به اوکراین بازپس نمی دهیم

مسکو- ایرنا- خانم والنتینا ماتویینکو رییس شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) با تاکید بر مالکیت روسیه بر کریمه اعلام کرد: کشورش این منطقه را هیچگاه به اوکراین بازپس نمی دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماتویینکو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: تحت هیچ شرایطی در مورد مالکیت منطقه کریمه با اوکراین مذاکره نمی کنیم زیرا این منطقه برای همیشه بخشی از قلمروی روسیه است.

وی اضافه کرد: در مورد مالکیت منطقه کریمه تن به هیچ سازشی با اوکراین نمی دهیم زیرا این منطقه را بر اثر تجاوز یا غصب به دست نیاورده ایم بلکه کریمه عملا در نتیجه همه پرسی ساکنان آن به روسیه ملحق شده است.

وی اضافه کرد: هیچ کس حق ندارد در مورد حقوق و سرنوشت ساکنان کریمه معامله کند و در این مساله نباید تن به هیچ سازشی داد.

ماتویینکو گفت: اما این به آن معنی نیست که الحاق کریمه به روسیه مانع روابط خوب میان مسکو و کی یف شود.

شبه جزیره کریمه روز 19 ماه مارس پس از اعلام نتایج همه پرسی که در آن اکثر ساکنان کریمه به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای دادند با امضای موافقت نامه ای به روسیه پیوست.

ماتویینکو در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: روسیه و اوکراین منافع مشترک فراوان در همکاری و تعامل با یکدیگر در عرصه های مختلف دارند و امیدوارم که واقع بینی و عقل سلیم در روابط دو کشور برتری یافته و شاهد برقراری همکاریها در عرصه های مختلف بین دو ملت برادر باشیم.

وی همچنین مقامها و نمایندگان محافل سیاسی روسیه را از اظهاراتی که مانع روند مذاکرات در اوکراین شود برحذر داشت و خواستار پرهیز از اصرار برای تکرار صدور مجوز بکارگیری نیروهای روسیه در اوکراین شد.

وی با بیان این که چنین سناریویی را در نظر نمی گیریم ،افزود: معتقدم که نباید برای تحقق چنین سناریویی تلاش کنیم بلکه همه باید خواهان ادامه گفتگوهای صلح در اوکراین و خروج این کشور از بحران شویم.

خانم ماتویینکو همچنین با اعزام صلحبانان به اوکراین مخالفت کرد و گفت: این گونه مسایل باید در چارچوب مذاکرات سه جانبه حل شود. این یک بحران داخلی است که فقط مقامهای اوکراینی و نمایندگان مناطق جنوب و شرق این کشور می توانند راه حل آن را بیابند.

اروپام/2242**518 ** 1917
کد N359350

وبگردی