آفتاب
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی:

بمباران شیمیایی سردشت از وقایع دردآور جنگ تحمیلی است

بمباران شیمیایی سردشت از وقایع دردآور جنگ تحمیلی است

تهران- ایرنا- دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی بمباران شیمیایی سردشت را از وقایع دردآور جنگ تحمیلی خواند.

بگزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی عصر چهارشنبه در همایش بیست و هفتمین سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت به وقایع هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: واژه جنگ جزو جلوه های خشن و دردآور تاریخ جوامع بشری است اما در جنگ ها نیز برخی گردانندگان آن با دست زدن به جنایاتی همچون بمباران شیمیایی بر تلخی آن می افزایند.

وی با مذموم دانستن به کارگیری خشونت نزد تمامی ادیان و مکاتب اخلاقی افزود:بکارگیری خشونت و روش های ضدبشری همچون حملات شیمیایی جز خاطراتی به شمار می رود که هیچگاه از خاطره عمومی جوامع بشری فراموش نخواهد شد.

یونسی به مظلومیت ایران درپی وقوع حوادثی همچون جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در اثبات مظلومیت ایران همان بس که شهرهای مختلف آن مورد تجاوز بعثی ها قرار گرفت.

مشاور رییس جمهوری بزرگترین هدف صدام از حمله شیمیایی به سردشت را تضعیف و از بین بردن انگیزه دفاعی نزد مردم ایران دانست و گفت: نپرداختن به این موضوع در آن زمان به دلیل بالا نگاه داشتن روحیه رزمندگان و برآورده نشدن هدف صدام بود که این خود بر مظلومیت ایران می افزاید.

وی با بیان اینکه در بکارگیری تسلیحات شیمیایی کشورهای غربی به اندازه صدام مقصرند گفت: این سلاح ها در کشورهای غربی و با مجوز دولت های آنان ساخته می شود درنتیجه در اختیار قرار دادن این سلاح برای استفاده علیه مردم کشورهای دیگر عملی ضدبشری است.

یونسی اظهار بی اطلاعی کشورهای غربی از این اعمال وحشیانه را معنادار خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به مطلع بودن دولت ها از نحوه ساخت و فروش تسلیحات شیمیایی اظهار بی اطلاعی از این اعمال وحشیانه در نوع خود جالب توجه است.

وی تاکید کرد: لازم است با پیگیری های حقوقی و از طریق جوامع بشری دولت های مطلع و شرکت های فروشنده تسلیحات شیمیایی به صدام را وادار به پرداخت خسارت کرد.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی در بخش دیگری از سخنان خود دریافت خسارت و غرامت جنگ از دولت عراق در شرایط کنونی با توجه به اینکه دولت فعلی در این کشور خود قربانی جنایات صدام است نوعی بی مهری دانست و افزود: در عین حالی که باید نسبت به دریافت خسارت از کشور عراق اقدام کنیم اما اقدام در این رابطه را باید به فرصت مناسب آن واگذار کرد.

وی همچنین در مورد تحرکات بازمانده های رژیم بعثی عراق در قالب گروهک تکفیری داعش گفت: اگرچه بعثی ها با کمک تکفیری ها به ایجاد مزاحمت و ضدیت با مردم عراق پرداخته اند اما سرنوشت این افراد و آن گروهک نابودی است.

یونسی در ادامه سخنان خود بر لزوم توجه به مردم مرزنشین اشاره کرد و گفت: با سپردن امنیت مناطق مرزی به ساکنان همان مناطق و رونق بخشیدن بازارچه های مرزی می توان به توسعه اقتصادی در آن مناطق کمک کرد.

وی توجه روحی و روانی به احساسات مردم به ویژه مرزنشینان را حائز اهمیت دانست و گفت: از دولت می خواهم که با ایجاد بستر مناسب در مناطق مرزی نسبت به حداقل رساندن مشکلات مرزنشینان اقدام کنند.

سیام(3)**ع.ا**م.ب**1856
کد N359204

وبگردی