آفتاب

انتقاد سفیر آمریکا در چین از مقامات پکن

انتقاد سفیر آمریکا در چین از مقامات پکن

سفیر جدید آمریکا در چین از پکن به سبب موج دستگیری کسانی که وی آنها را "صداهای میانه‌رو" عنوان کرد انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، مکس بوکوس، سفیر آمریکا در چین در نخستین سخنرانی خود از زمان رسیدن به این سمت در ماه مارس اظهار داشت: در یک سال گذشته چین چند صدای میانه‌رو را که به طور صلح‌آمیز حامی مسائلی اساسی نظیر حقوق اقلیت‌های قومی، مدیریت خوب و حاکمیت قانون بودند، دستگیر کرده است.

وی در سخنرانی خود که برای گروهی از تجار ایراد کرد نامی از کسی نبرد اما تاکید کرد که حفاظت قدرتمندتر از حقوق مردم منجر به تقویت روابط چین با آمریکا می‌شود.

وی در این سخنرانی که در یک ضیافت ناهار به میزبانی برخی گروه‌ها شامل اتاق آمریکایی تجارت در چین برگزار شد، گفت: ما قویا معتقدیم که حمایت‌های فردی نقش مهمی در توسعه جامعه مدنی دارد.

وی افزود: حفظ حقوق اساسی نظیر آزادی بیان باعث تقویت ثبات اجتماعی و منزلت انسانی شده و سنگ بنایی را که بر اساس آن روابط دو جانبه ما ایجاد شده، محکم‌تر می‌کند.

این در حالی است که اخیرا برخی فعالان و گروه‌ها در چین تحت فشار فزاینده مقامات این کشور قرار گرفته‌اند.

مکس بوکوس همچنین درخصوص اختلافات واشنگتن و پکن از جمله متهم شدن 5 افسر ارتش چین توسط آمریکا به جاسوسی اینترنتی گفت: ماهیت چنین رفتاری مجرمانه است.

وی خواهان پیشرفت در معاهده سرمایه‌گذاری دو جانبه آمریکا و چین شد و گفت: این معاهده می‌تواند برای نظام سرمایه‌گذاری چین همان تاثیری را داشته باشد که پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی در 15 سال پیش داشت.

وی همچنین این مسئله را که واشنگتن به دنبال محدود کردن چین در آسیا است نادرست دانست و گفت: آمریکا از ترقی چین استقبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N359188

وبگردی