آفتاب

تحلیل آیت الله هاشمی شاهرودی از تحولات عراق

تحلیل آیت الله هاشمی شاهرودی از تحولات عراق

تهران - ایرنا - نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: مساله عراق به دنبال پیروزی شیعیان در انتخابات و عدم رضایت آمریکا، اسراییل و برخی کشورهای عربی از انتخابات عراق رخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در ششمین جلسه مشترک هیات رییسه و روسای کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری که ریاست این جلسه را به عهده داشت افزود: موضوعی که در مقدمه این جلسه در هیات رییسه برای بحث مناسب دیده شد اشاره به بحث عراق است؛ مساله عراق مساله ای بسیار خطرناک و پیچیده ای است.

وی ادامه داد: تحلیل این حادثه به شکل ظاهری تسلط گروه تروریستی داعش در بخشی از استان های شمالی و غربی عراق است و ظاهر قضیه همین مسائلی است که دیده می شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی اضافه کرد: واقع و تحلیل درست مساله این است که این جریان پس از پیروزی شیعیان در انتخابات عراق که بسیار چشمگیر بود اتفاق افتاد.

وی افزود: در این انتخابات شرکت مردم در حد اعلا بود و نتیجه انتخابات عراق صدمه ای به کسانی بود که است کشورهای عربی، آمریکا و اسراییل که همواره سنگ اندازی می کردند و راضی نبودند شیعیان حکومت دموکراسی و مشروع خودشان را از طریق انتخابات ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: دو دوره انتخابات به شکلی ممتاز و بی نظیر در کشورهای عربی و با نظارت بین المللی با این سبک و شرایط آزادی شرکت مردم برگزار شد و دور دوم هم بهتر از دور اول بود و مشارکت بیشتر شد.

آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: آرای کرسی های مربوط به گروه های شیعه و لیست هایی را که شیعیان داده بودند و مراجع نجف حمایت کرده بودند بیشتر از دوره سابق بود و این صدمه ای هم برای آمریکا و هم برای کشورهای خاصی که در منطقه دنبال که از ابتدای کار و سقوط صدام دنبال این بودند که نگذارند عراق در اختیار شیعیان و مخصوصا موید جمهوری اسلامی ایران باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیماری آیت الله مهدوی کنی گفت: امیدوارم این عارضه هر چه زودتر برطرف شود و ایشان بتوانند در صحت و سلامت کامل اجلاس آینده خبرگان را مدیریت کنند.

وی افزود: «وضعیت مزاجی ایشان از سایر جهات وضع خوبی است اما وضع هوشیاری ایشان هنوز تحسن لازم را پیدا نکرده اند که امیدواریم با دعای مردم و لطف خداوند ایشان به صحت و سلامت کامل خود برسند و خدمات ارزنده خود را ادامه دهند و ما هم از وجود پربرکت ایشان فیض بیشتری ببریم.»

یادآور می شود ششمین جلسه مشترک هیات رییسه و روسای کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری براساس تبصره دو ماده 15 آیین نامه داخلی این مجلس عصر امروز چهارشنبه در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برگزار شد.



** تشریح سه ضلع اصلی توطئه در عراق

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنها تبلیغات زیادی علیه دولت شیعیان کردند و همچنین پول هایی خرج شد تا در این کشور ناامنی ایجاد شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: ریشه بحث داعش و تروریست ها در مناطق مهم عراق را قبل از انتخابات رقم زده بودند و فلوجه را گرفته بودند و این موضوع را می خواستند عاملی قرار دهند که در انتخابات شیعیان شکست بخورند که درست برعکس شد و نتیجه انتخابات برای آنان غیرمنتظره بود.

وی ادامه داد: این جریان که بعد از انتخابات شکل گرفت یک پشت پرده اصلی و یک جریان ظاهری دارد که در جریان ظاهری همین پیاده نظام ها هستند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جریان اصلی و پشت پرده این توطئه را سه ضلع تشکیل می دهد، گفت: یکی از این ضلع ها آمریکا و اسراییل است که خیال می کردند با کنار زدن صدام، عراق همانند کشورهای عربی همانند عربستان، اردن و قطر حول محور آنان می گردند.

آیت الها هاشمی شاهرودی افزود: ضلع دوم توطئه در عراق را کشورهای عربی تشکیل می دهند، کشورهای خاصی که در محور آمریکا می چرخند که مهم ترین آنان عربستان سعودی، ترکیه و قطر هستند.

وی ضلع سوم این توطئه را گروه پارتی حزب کردها عنوان کرد و اظهار داشت: این گروه که در راس آنها بارزانی قرار دارد گفت: مدت هاست در فکر استقلال بخش کرد عراق هستند و به مناطق نفت خیز این کشور نیز تسلط دارند .

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنها با توجه به اینکه یک خودمختاری گرفته اند و امتیازات زیادی استفاده کرده اند اما منطقه شمال عراق را بسته اند و ورود به این استان ها از طرف عراقی ها مثل ورود خارجی ها است و نیاز به ویزا دارد.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: آنها با داشتن تشکیلات نظامی پیشمرگه و افراد مسلحی که به سرعت خود را مجهز کرده اند و آمریکا نیز به آنها کمک کرده است تمام مسائل خود را مستقل کرده اند به طوری که نیروهای امنیتی و ارتش عراق هیچ حضوری در استان های آنها ندارد.

وی ادامه داد: همچنین آنان نسبت به استان کرکوک که استان نفت خیز شمال عراق است و اکثریت مردم این استان غیرکرد هستند و ترکمن ها وعرب ها را شامل می شوند سعی کردند مردم کرد را به این استان منتقل کنند تا اکثریت را به دست بگیرند و استقلال خود را اعلام کنند که در این زمینه نتوانستند موفق باشند اما چون این استان نفت خیز است اصرار دارند که این استان در اختیار آنان باشد.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنان استان های مجاور ایلام و کرمانشاه ما را در اختیار گرفته اند و ادعا دارند که اینها نیز کرد هستند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه داعش از ابتدا در مرزهای عراق و سوریه وجود داشت گفت: استاندار موصل یا نینوا از سنی هایی است که مخالف هستند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه پیاده نظام ها را داعش و عناصر پس مانده بعثی ها تشکیل می دهند اظهار داشت: دختر صدام نیز در این جریان نقش مهمی داشته است.

وی بخشی از پیاده نظام های این توطئه را اقلیت سنی های عراق برشمرد و اظهار داشت: سنی های عراق دو دسته هستند که بخش اعظم آنان با جریان شیعه هماهنگ و در انتخابات شرکت می کنند و سهم خواهی کرده اند که مراکز خوبی نیز در اختیار دارند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: قسمت کمی از سنی های عراق که زیادی خواه و با کشورهای عربی منطقه ارتباط دارند پیاده نظام این توطئه را تشکیل می دهند.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: استاندار موصل طوری توطئه را چید که وقتی داعش می خواست وارد این استان شود وی تشکیلات نظامی را مشغول کرد و اجازه نداد با داعش برخورد کنند بنابراین بین نیروهای امنیتی و انتظامی و داعش برای ورود آنان به شهر برخوردی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: استاندار موصل پس از ورود داعش به این استان به منطقه کردنشین عراق رفت و آنجا نیز آقای بارزانی یک کاخ مجلل در اختیار او گذاشت و این دلیلی بر توافق اینها با هم است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: «بارزانی نیز در اولین صحبت خود پس از سقوط استان موصل به جای اینکه از مرکز بخواهد تا با این جریان مقابله شود بحث دیگری را مطرح کرد که عراق رو به تجزیه است و ما در صدد این هستیم که با وزیر خارجه آمریکا بحث استقلال کردستان را مطرح کنیم و عراق امروز دیگر عراق سابق نیست و راهی جز حکومت های فدرالی و بحث استقلال کردستان نیست.»

خبر تکمیل می شود.

سیام(3))**9254**9189**م.ب ** 1418
کد N359045

وبگردی