آفتاب
رئیس شورای شهر کرمانشاه:

زمین‌های قولنامه‌ای باری روی دوش شهرداری است

زمین‌های قولنامه‌ای باری روی دوش شهرداری است

رئیس شورای شهر کرمانشاه زمین‌های قولنامه‌ای را باری روی دست شهرداری خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، خسرو زرافشانی در بیست و سومین نشست مدیران حقوقی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور ، گسترش فضای سبز را از مهمترین موضوعاتی دانست که باید در این نشست مد نظر قرار گیرد و پیش از این نیز در منویات مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده است.

وی از تاثیر فضای سبز بر بهداشت و زندگی مردم یاد کرد و با اشاره به سرانه فضای سبز مناسب شهر کرمانشاه، افزود: البته هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده ایم.

رئیس شورای شهر کرمانشاه آلودگی هوا خصوصا آلودگی ناشی از ریزگردها را را نیز از دیگر مشکلات فعلی کلان شهر کرمانشاه خواند و تاکید کرد: متاسفانه ما تعداد روزهای قابل توجهی هوای استاندارد نداریم.

زرافشانی در خصوص سایر مسائل شهرداری که باید در این نشست مورد بررسی قرار گیرد نیز خاطرنشان کرد: شفافیت مالی شهرداری‌ها یکی از مهمترین مباحث است که باید از سیستم نقدی به سیستم تعهدی تغییر پیدا کند.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها را نیز از مشکلات مهم کلان شهر کرمانشاه و بسیاری از کلان شهرهای دیگر کشور عنوان کرد و گفت: نیاز است مقداری زمین با کاربری‌های مشخص برای مردم در نظر گرفته شود تا دیگر مجبور به ساخت و ساز در حاشیه های غیرقانونی نباشند.

به گفته رئیس شورای شهر کرمانشاه وقتی فردی نیاز به مسکن دارد هر طور شده سرپناهی برای خود ایجاد می کند، پس بهتر است پیش از اینکه مردم وارد راه های غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز شوند، محل هایی برای تامین نیازهای مردم در نظر گرفته شود.

زرافشانی معتقد است، وجود ساخت و سازهای غیرقانونی در حاشیه شهر مشکلاتی را ایجاد کرده و الحاق آن به حوزه قانونی شهر دشوار است.

وی همچنین از وجود بافت فرسوده قابل توجه در کرمانشاه یاد کرد که اکثر آنها به دلیل ورثه ای بودن متعلق به 10 نفر هستند و اگر قرار باشد برای بهسازی و نوسازی آنها از روشهای قانونی موجود استفاده کرد مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

رئیس شورای شهر کرمانشاه خواستار در نظر گرفتن بخشودگی های برای نوسازی بافت فرسوده شد تا پیمانکاران و بخش خصوصی نیز برای پای کار آمدن ترغیب شوند.

زرافشانی گفت: صدور پروانه برای ساخت و ساز در زمین‌های قولنامه‌ای نیز از دیگر مشکلات ما است که در این خصوص از تجربیات سایر کلان شهرها هم استفاده کردیم، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.

وی زمین های قولنامه ای را باری روی دوش شهرداری و خصوصا معاونت فنی و شهرسازی دانست.

این عضو شورای شهر کرمانشاه بر لزوم برگزاری مناقصات و مزایده ها به روش های اصولی تاکید کرد و افزود: این کار باید به شرکت های با صلاحیت و با سابقه سپرده شود.

زرافشانی معتقد است، یکی دیگر از مشکلات مهم شهرداری کرمانشاه این است که به دلایل نامعلوم و غیرقانونی بسیاری از دستگاه ها عوارض خود را به شهرداری پرداخت نمی کنند.

وی اظهار کرد: برخی از بخش ها از جمله پالایشگاه ها که به دلیل توسعه شهری در حاشیه شهر واقع شده اند بار مالی و خدماتی فراوانی برای شهرداری دارند، اما عوارض و مطالبات شهرداری را پرداخت نمی کنند.

رئیس شورای شهر کرمانشاه در پایان ابراز امیدواری کرد نتیجه و خروجی این نشست دو روزه به نفع شهر و مردم باشد.

انتهای پیام

کد N358694

وبگردی