آفتاب

52 هزار هکتار سکونت گاه غیر رسمی شناسایی شد

52 هزار هکتار سکونت گاه غیر رسمی شناسایی شد

جیرفت - ایرنا - مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی توانمندسازی سکونت گاه های غیر رسمی گفت: براساس مطالعات انجام شده در 77 شهر 52 هزار هکتار سکونت گاه غیررسمی شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا، ˈنریمان مصطفاییˈ روز چهارشنبه در نشست بررسی سکونت گاه های غیر رسمی شهر جیرفت افزود: پنج میلیون و 900 نفر در این سکونت گاه ها زندگی می کنند.

وی گفت: پیش بینی می شود در مجموع 10 میلیون نفر در سکونت گاه های غیر رسمی مطالعه شده و نشده زندگی کنند.

وی سکونت گاه های غیررسمی در شهرها را به دو بخش بافت های به نسبت جدید و بافت های فرسوده و قدیم تقسیم کرد و گفت: مهاجرین روستایی و تهیدستان از روستاها به سمت شهر می آیند و در بافت های حاشیه شهر اقدام به سکونت می کنند که این سکونت گاه ها فاقد سند مالکیت بوده و غیر رسمی هستند.

مصطفایی افزود: هدف ما ساماندهی این گونه بافت هاست زیرا اثرات سوء زیادی در بخش اجتماعی و امنیتی برای شهرها دارند.

وی نخستین گام را پذیرش این سکونت گاه ها عنوان کرد و افزود: سکونت گاه ها باید مدیریت شود زیرا ایجاد سکونت گاه ها مختص کشور ما نیست بلکه همه کشورها دچار این معضل هستند و در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

وی گفت: 42 درصد سکونت گاه های غیر رسمی در کشورهای جهان سوم است یعنی به ازای هر شش نفر یک نفر در این سکونت گاه ها زندگی می کند.

مصطفایی اضافه کرد: براساس مطالعاتی که دبیرخانه ستاد در جیرفت انجام داده در محله عامری ها، حسین آباد، خالق آباد، نارجوئیه، کلرود و کهورییه، منطقه سرجاز، صاحب آباد و مالک اشتر سکونت گاه غیر رسمی وجود دارد.

فرماندار جیرفت هم گفت: حاشیه نشینی یکی از بزرگترین معضلات محسوب می شود که پیامدهای زیادی در زمینه اجتماعی، امنیتی و اقتصادی برای مناطق به همراه دارد.

ˈاحمد امینی روشˈ تصریح کرد: باید سعی کنیم دبیرخانه ستاد توانمندسازی در شهرستان جیرفت فعال و نشست های آنها براساس برنامه ریزی برگزار شود.

شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.ک/2

7444/8154/330
کد N358548

وبگردی