آفتاب

تهدید پوروشنکو برای پایان دادن به آتش‌بس در شرق اوکراین

تهدید پوروشنکو برای پایان دادن به آتش‌بس در شرق اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد، به دنبال سرنگون شدن یک فروند هلی‌کوپتر ارتش توسط شورشیان و کشته شدن 9 سرباز ممکن است به این آتش‌بس موقت یک هفته‌ای پیش از زمان مقرر خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این آتش‌بس متزلزل اوکراین پس از آنکه جدایی طلبان حامی روسیه یک فروند هلی کوپتر ارتش را ساقط کرده و باعث کشته شدن 9 سرباز شدند، به خطر افتاده است.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد، ممکن است وی پیش از زمان مقرر به این آتش بس موقت یک هفته‌ای خاتمه دهد. این حمله مرگبار یک روز پس از آن صورت گرفت که شورشیان متعهد شدند تا به این آتش بس که از اواخر روز جمعه شروع شده احترام بگذارند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نقش میانجی صلح را بازی کرده و از اوکراین خواست تا این آتش‌بس موقت را تمدید کرده و با شورشیان مذاکره کند.

وی همچنین دستور پارلمانی که به وی اجازه استفاده از ارتش روسیه در اوکراین را داده بود، لغو کرد.

پوروشنکو به عنوان بخشی از برنامه برای پایان دادن به درگیری دو ماهه میان نیروهای دولت و شورشیان حامی روسیه در شرق اوکراین، این آتش بس را اعلام کرد. در این درگیری صدها تن کشته شدند.

این آتش بس با درگیری‌های گاه و بی‌گاه بارها نقض شده و این مساله روز سه شنبه همزمان با ساقط شدن یک فروند هلی‌کوپتر ارتش در اسلاویانسک توسط شورشیان تکرار شد.

پوروشنکو در بیانیه‌ای گفت: شورشیان از زمان اعلام آتش‌بس 35 بار به پست‌های ارتش اوکراین تیراندازی کرده و سربازان اوکراینی را نیز وادار به تیراندازی کردند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: پوروشنکو انتظار دارد تا تماس تلفنی‌اش با پوتین، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه منجر به اقدامات عملی روسیه برای خلع سلاح و خروج شورشیان از اوکراین شده و حفاظت قابل اطمینان مرز این کشور را تضمین کند.

پوتین گفت: امیدواریم که این آتش‌بس موقت تمدید شده و برای مذاکرات واقعی استفاده شود.

وی افزود: روسیه اقداماتی برای کمک به ایجاد شرایط برای روند صلح انجام داده اما همچنان به اقدامات خود برای حفاظت از حقوق روس زبانان اوکراین نیز ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

کد N358479

وبگردی