آفتاب
کارشناس روس:

ایران ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود را به جهان اثبات کرد

ایران ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود را به جهان اثبات کرد

مسکو- ایرنا- سرگئی میخییف رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران موفق شد با تلاش های گسترده دیپلماتیک و اقدامات سیاسی، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود را به جهان اثبات کند.

ˈمیخییفˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند موفق مذاکرات هسته ای ایران گفت: ایران توانست در این مذاکرات حقانیت مواضع خود را به اثبات برساند و این موفقیت بزرگی برای دستگاه دیپلماسی این کشور است.

وی افزود: ایران توانست با شایستگی از حقوق هسته ای خود مطابق معیارهای بین المللی در وهله اول پیمان ان.پی.تی دفاع کند.

کارشناس روس گفت: تلاش های ایران در این راستا در قالب انجام مذاکرات سخت و کمرشکن با گروه 1+5 و گفتگو و همکاری عملی با آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گرفت.

میخییف اضافه کرد: ما شاهد مذاکرات بسیار فشرده هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 بودیم و این گفتگوها در چند دور و روزهای متوالی ادامه داشت.

وی ادامه داد: دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیم همراهش در این گفتگوها توانستند طرف های غربی به عنوان مدعیان اصلی برنامه هسته ای ایران را به حقانیت مواضع هسته ای این کشور متقاعد کنند و آنها مجبور شدند با استدلال هایی که ایران ارائه کرده بود مواضع و خواسته ها و شرایط این کشور را بپذیرند.

میخییف گفت: طرف های روس و چینی هم که همواره از حق ایران برای اجرای برنامه صلح آمیز هسته ای حمایت کرده اند از نتایج این مذاکرات راضی هستند و با طرف های دیگر مذاکرات هسته ای ایران برای تنظیم موافقت نامه نهایی هسته ای همکاری می کنند.



** لغو تحریم های ایران

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه خاطرنشان کرد: این موفقیت ها شرایط برای لغو کامل تحریم ها در مورد ایران را فراهم آورده است و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد لغو این محدودیت ها باشیم.

وی افزود: امضای موافقت نامه هسته ای رویدادی بسیار مهم خواهد بود که به اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران پایان می دهد و به همین دلیل ضرورت تحریم این کشور از بین می رود.

میخییف معتقد است که بر اثر امضای این موافقت نامه ، آمریکا از ادعاهای خود در مورد برنامه هسته ای ایران صرف نظر می کند اما مواضع اصولی خود را در مورد تهران تغییر نمی دهد.

کارشناس روس پیش بینی کرد: مشکلات و اختلافات در روابط ایران و آمریکا همچنان پابرجا خواهد ماند.



** لزوم گسترش روابط راهبردی روسیه و ایران

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه در مورد روابط ایران و روسیه گفت: دو کشور دارای فرصت ها و تهدید های مشترک هستند.

وی افزود: این مسایل و همسایگی دو کشور در منطقه خزر ، ضرورت برای مشارکت راهبردی و ارتقاء سطح روابط و همکاری های دو جانبه را افزایش می دهد.

کارشناس روس گفت: روابط ایران و روسیه باید از نوع مشارکت راهبردی باشد و دستخوش شرایط زودگذر نشود.

وی اضافه کرد: با ایران در عرصه منطقه ای منافع مشترک داریم و بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران سیاسی روس در این مورد هم عقیده هستند.

میخییف گفت: تهران و مسکو در عرصه بین المللی هم دارای مواضع مشترک در بسیاری از مسایل هستند و با توجه به این اشتراکات باید راهکارهایی برای توسعه روابط دو کشور بیابیم.

وی خاطرنشان کرد: محافل کارشناسی ایران و روسیه در این زمینه مسئولیت مهمی بر دوش دارند و باید با مشارکت رسانه های خبری، به مقامهای دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه کمک کنند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N358457

وبگردی