آفتاب

ادامه رایزنی های هند و روسیه برای احداث خط لوله گاز از طریق چین

ادامه رایزنی های هند و روسیه برای احداث خط لوله گاز از طریق چین

دهلی نو - ایرنا - هند با ادامه رایزنی ها با روسیه در تلاش است پروژه خط لوله انتقال گاز از روسیه به چین را عملیاتی کند و آن را به هند برساند.

به گزارش ایرنا؛ گفته می شود پس از امضای قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز بین روسیه و چین، دولت جدید هند گفت وگو با مقامات روسیه را تشدید کرده است تا بتواند هرچه سریعتر گاز روسیه را از طریق خط لوله به مرز هندوستان برساند.

این خط لوله، گاز روسیه را به ایالت صنعتی ˈژیانگ جینˈ در چین منتقل می کند و سپس تا مرز هند پیش خواهد رفت.

یک مقام آگاه در دولت هند در این باره گفت: این خط لوله ، بدنبال افزایش میزان تقاضای گاز در بازار داخلی هند در دستور کار دولت جدید هند قرار گرفته و قرار است هند گفت وگوهای خود را با چین و روسیه درمورد احداث این خط لوله تا مرزهای هند در حاشیه نشست کشورهای عضو بریکس در ماه آینده میلادی در برزیل آغاز کند.

وی افزود: گفت وگوها درمورد این خط لوله قرار است درجریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که اواخر سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت، ادامه یابد.

هند یکی از بزرگترین واردکنندگان انرژی در جهان است و سالیانه بیش از 6 و سه دهم درصد تولید ناخالص داخلی خود را به واردات انرژی اختصاص می دهد.

هند درنظر دارد خط لوله گاز 9 میلیارد دلاری از ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند موسوم به ˈتاپیˈ (TAPI) را نیز نهایی کند.

در حاشیه کنگره جهانی نفت در روسیه نیز که هفته قبل برگزار شد ، ˈدارامیندرا پرادهانˈ وزیر نفت هند با همتای روسی خود ˈالکساندر نواکˈ دیدار و درباره این خط لوله گفت و گو و تبادل نظر کرد.

روسیه به تازگی قرارداد احداث خط لوله و انتقال گاز به چین را به مدت 30 سال و به ارزش 400 میلیارد دلار امضا کرده است.

درصورت اجرای این طرح، این خط لوله گران ترین پروژه احداث خط لوله گاز در جهان خواهد بود.

هند درنظر دارد با ایجاد اصلاحات اساسی در الگوی مصرف انرژی تا سال 2023 میزان انرژی وارداتی خود را به 40 میلیارد دلار در سال کاهش دهد.

با اجرای این اصلاحات در بخش انرژی سهم واردات انرژی هند از تولید ناخالص داخلی این کشور، از 6 و نیم درصد به 4 درصد کاهش خواهد یافت.

آساق ** 2167**1392
کد N358407

وبگردی