آفتاب
افخم در نشست خبری:/4/

بغداد درخواستی از ایران برای حضور در عراق نداشته است/هیچ یک از مقام‌های ایرانی در عراق حضور ندارند

بغداد درخواستی از ایران برای حضور در عراق نداشته است/هیچ یک از مقام‌های ایرانی در عراق حضور ندارند

ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که مخالف مداخله نیروهای خارجی در امور عراق هستیم چون موجب تضعیف اراده ملت ودولت عراق می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تاکنون بغداد درخواستی از ایران برای حضور در عراق نداشته است، یادآور شد: هیچ یک از مقام‌های ایرانی در عراق حضور ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص اظهارات اخیر حسن قشقاوی معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه مبنی براینکه وی نماینده این وزارتخانه در پیگیری اموال بابک زنجانی در کشورهای خارجی شده است، گفت: به تازگی نامه‌ای از سوی کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی برای ما آمده است و درخواست کرده تا نماینده‌ای را اعلام کنیم از نظر ساختاری معاونت کنسولی مسئول این امر است.

وی با بیان اینکه انتشار اخباری مبنی بر عدم همکاری وزارت امور خارجه دراین باره صحت ندارد، اظهار داشت: این نامه به تازگی رسیده و قبل از آن نیز ما از سفارتخانه‌های‌مان در این باره خواسته‌ایم تا موضوع را پیگیری کند و آماده‌ایم تا با حضور در جلسات متعدد اطلاعات بیشتری را ارائه کنیم.

خبرنگاری از مرضیه افخم پرسید که آیا قرار است دور آتی مذاکرات در بروکسل باشد که وی عنوان کرد: براساس توافقات قبلی مذاکرات در وین است و تصمیم جدیدی برای تغییر محل مذاکرات گرفته نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه قرار است شورای راهبردی سیاست خارجی مذاکرات هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد آیا نماینده‌ای از وزارت امورخارجه در این شورا حاضر می‌شود، ابراز داشت: هر گاه این شورا برنامه‌ای داشته باشد ما آماده همکاری هستیم و در این باره حتما ارتباط خواهیم داشت.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره جزئیات اموال آزاد شده مبتنی بر توافق ژنو تصریح کرد: من مجاز به بیان جزئیات آن نیستم اما مسئولان وزارت امور خارجه در جلسه‌های مشترکی که با مسئولان مختلف کشور مانند جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دارند، روند و جزئیات آن را بیان می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روند آزاد سازی اموال ایران ادامه دارد، خاطر نشان کرد: این مسیر هر چند کند بوده اما ادامه داشته و ما از مسئولان نهادهای مختلف درخواست کرده‌ایم که اگر در کارهایشان موردی با کندی روبرو است این مسئله را به ما اعلام کنند تا ما این مسئله را پیگیری کنیم.

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا نماینده‌ای از ایران و از جمله سردار سلیمانی در عراق حضور دارد که وی گفت: همانطور که سفیر عراق در تهران بیان کرده هیچ یک از مقامات ایرانی در عراق حضور ندارند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا اگر دولت عراق از ایران درخواست کمک کند دولت ایران به درخواست دولت عراق پاسخ مثبت می‌دهد، ابراز داشت: هنوز درخواستی به ما نشده ولی اگر در خواستی شد ما براساس مقررات بین‌المللی و پروتکل‌ها آن درخواست را از همه جوانب مورد بررسی قرار خواهیم داد و تصمیم می‌گیریم.

وی درباره موضع ایران در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق بیان کرد: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که مخالف مداخله نیروهای خارجی در امور عراق هستیم چون موجب تضعیف اراده ملت ودولت عراق می‌شود.

کد N358317

وبگردی