آفتاب

راسموسن: روسیه به تعهداتش در قبال اوکراین عمل نمی‌کند

راسموسن: روسیه به تعهداتش در قبال اوکراین عمل نمی‌کند

دبیرکل ناتو امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر احترام روسیه به توافق و تعهداتش با اوکراین دیده نمی‌شود و بر این اساس اقدامات بعدی ناتو انجام خواهد شد.

دبیرکل ناتو امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر احترام روسیه به توافق و تعهداتش با اوکراین دیده نمی‌شود و بر این اساس اقدامات بعدی ناتو انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو این اظهارات را پیش از نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه با حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرد.

به گفته راسموسن، یکی از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو این است که چطور ناتو می‌تواند به تقویت توانایی ارتش اوکراین کمک کند که از جمله این اقدامات می‌تواند صندوق مالی باشد. نشست امروز بروکسل، آخرین گردهمایی مقام‌های عالی رتبه پیش از نشست سران ناتو است که قرار است ماه سپتامبر در ولز برگزار شود.

جان کری و همکارانش قرار است در خصوص موضوعات بسیاری از جمله استقرار مجدد نیروهای ناتو در واکنش به توانایی نظامی روسیه و اقدامات لازم برای افغانستان در صورت پایان عملیات نظامی تحت رهبری ناتو در دسامبر صحبت کنند.

راسموسن گفت: این لحظه حساسی برای امنیت ماست چرا که ما با تهدیدهای قدیمی و جدید از شرق اروپا تا شمال آفریقا و خاورمیانه مواجه می‌شویم. بنابراین لازم است که ما آمادگی خود را تجربه کنیم و بار دیگر روی قابلیت‌ها و همکاری‌هایمان سرمایه‌گذاری کنیم.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد که اقدامات روسیه در اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه در ماه مارس موجب شد تا این ائتلاف برنامه‌های همکاری عملی با مسکو را به حالت تعلیق درآورد. بنابراین ما امروز روابطمان را با روسیه بازنگری می‌کنیم و درباره اقدامات بعدی تصمیم می‌گیریم.

وی افزود: همزمان ما روی یک بسته حمایتی بلند مدت از اوکراین این توافق را خواهیم کرد که شامل ایجاد صندوق مالی نیز می‌شود.

به گفته راسموسن، ناتو که هم اکنون 28 کشور عضو آن هستند، قابلیت رشد دارد اما وی با اشاره به روسیه گفت که یک "کشور سوم" می‌تواند مانع آن شود.

از سوی دیگر یک مقام آگاه در نشست بروکسل به خبرنگاران گفت که پیوستن گرجستان به ناتو برای مدت نامحدود به تعویق افتاد.

وی تاکید کرد: ناتو به صورت نامحدود طرح‌های خود را برای جذب گرجستان به تعویق انداخت و در حال حاضر تنها می‌تواند به تفلیس همکاری نزدیک را به یک نقشه راه برای پیوستن به ناتو پیشنهاد کند.

این مقام آگاه افزود: در حال حاضر بحث‌هایی درباره افزایش سطح همکاری‌ها با گرجستان مطرح است و اگر گرجستان بخواهد عضوی از ناتو شود باید اصلاحات بسیاری انجام دهد.

انتهای پیام

کد N358223

وبگردی