آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه:/2/

درباره میزان و چگونگی پرداخت خسارت سفارت انگلستان مذاکره‌ای نکرده‌ایم

درباره میزان و چگونگی پرداخت خسارت سفارت انگلستان مذاکره‌ای نکرده‌ایم

اولین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های تروریستی علاوه بر آگاهی و وحدت ملی توجه جدی و بی‌تبعیض در مسئله تروریسم است و اینکه نباید تروریزم با معیارهای دو گانه مورد بررسی قرار گیرد بلکه باید با اراده جدی این مسئله حل و فصل یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعیین میزان خسارت به سفارت انگلستان در تهران گفت: باید درباره میزان و چگونگی پرداخت آن مذاکراتی انجام شود که ما هنوز وارد آن مرحله نشده‌ایم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه نشست سخنگوی دستگاه دیپلماسی، افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخی اخبار مبنی بر پس دادن 130 هواپیمای عراقی که در ایران بوده‌اند به دولت عراق ابراز داشت: خود مقامات عراقی نیز این اخبار را تکذیب کرده‌اند.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص انفجار اخیری که در لبنان انجام شده است نیز بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه است و ما بارها تاکید کرده‌ایم که فعالیت‌های تروریستی محدود به یک منطقه نخواهد بود و توسعه تروریست در کشورهای دیگر موجب نگرانی شدید است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تروریست اکنون به ابزار دست برخی از محافل و کشورها برای رسیدن به منافع شوم‌شان در کشورهای منطقه شده است تصریح کرد: این مسئله جای نگرانی دارد و تحمیل اسلحه و ترور بر مردم سالاری نشان می‌دهد که آنها سعی بر غلبه بر رای مردم را دارند.
افخم ضمن محکومیت فعالیت‌های تروریستی در منطقه یادآور شد: اولین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های تروریستی علاوه بر آگاهی و وحدت ملی توجه جدی و بی‌تبعیض در مسئله تروریسم است و اینکه نباید تروریزم با معیارهای دو گانه مورد بررسی قرار گیرد بلکه باید با اراده جدی این مسئله حل و فصل یابد.
وی در خصوص آخرین وضعیت بازگشایی سفارت انگلستان در تهران نیز گفت: از شهریور سال 92 و در ملاقاتی که وزرای امور خارجه درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشته‌اند تصمیم بر عادی سازی روابط گرفته شد که این روابط باید به شکل گام به گام از سر گرفته شود که این مسیر نیز در حال طی شدن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تعیین کاردارهای غیرمقیم از سوی دو کشور اظهار داشت: این مسیر با تعیین کاردارهای ترددی یا غیر مقیم آغاز گشت و پس از مدتی سفارت ما در انگلستان شروع به کار کرد تا خدماتی را به شهروندان ایرانی مقیم در انگلستان ارائه کند و ماشاهد اعلام نظر مقامات انگلیسی برای بازگشایی سفارتشان در یک پروسه تدریجی هستیم و امیدواریم با پیمودن این مسیر کاردارهای غیر مقیم را به کاردارهای مقیم مبدل کنیم.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره تعیین میزان خسارتی که ایران باید در خصوص حمله به سفارت انگلستان بدهد تصریح کرد: این خود یک پروسه دیگری دارد و باید درباره میزان و چگونگی پرداخت آن مذاکراتی انجام شود که ما هنوز وارد آن مرحله نشده‌ایم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن نیز ابراز داشت: در این رابطه پیگیری‌های مستمری شکل گرفته و ما با مقامات یمنی در این‌باره ملاقات‌های متعددی را برای بررسی این موضوع برگزار کرده‌ایم.
افخم با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات موجود آقای نیکبخت سالم هستند ابراز امیدواری کرد تا هر چه زودتر شاهد آزادی وی باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در باره برنامه‌های وزارت امور خارجه برای دیپلماسی اقتصادی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با شروع کار دولت یازدهم و اتخاذ سیاست تعامل سازنده و اعتدال‌گرا شاهد یک روابط خوب در دروه جدیدی هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه ارتباط با کشورهای مختلف آغاز شده است بیان کرد: این ارتباطات محدود به ارتباطات سیاسی نیست وحوزهای تجاری واقتصادی را نیز شامل می‌شود و آن کشورها نیز مایل به ورود در این حوزه‌ها نیز هستند.
وی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 ابراز داشت: با توجه به شرایط جدیدی که درطی مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده یک فضای روانی و عمومی مثبت‌تر و مساعدتری از قبل ایجاد شده و انگیزه کشورها را برای تعاملات اقتصادی بیشتر کرده است و ما تلاش می‌کنیم تا این تعاملات را تسهیل و تسریع کنیم.
افخم با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های وزارت خارجه مبتنی بر چارچوب های اقتصاد مقاومتی است خاطر نشان کرد: ما در این باره طرح‌ها و برنامه‌های خوبی را به دولت ارائه کرده‌ایم و نگاه ما نیز استفاده از این تعاملات و روابط براساس چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص آخرین پیگیری‌ها برای رفع مشکل دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های نروژ نیز عنوان کرد: بخش زیادی از کسانی که در دانشگاه‌های نروژ ثبت نام کرده‌اند در داخل بوده‌اند. درخصوص اقامت‌شان تمهیداتی شده و مشکلی ندارند و فقط 5 نفر در مقطع دکتری به خاطر رشته و اقامت‌شان دارای مشکل هستند که عدم ادامه تحصیل آنها به خاطر بخشی از تحریم‌ها است و ما سعی می کنیم این مشکلات رفع شود.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه ادامه داد: سفارت ما نیز در اسلو روابط خوبی با وزارت امور خارجه و دانشگاه‌های این کشور دارد و تلاش دارد تا زمینه برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی فراهم شود. ما نیز از سفارتمان نیز خواسته‌ایم تا این مسئله را پیگیری کند ولی یک بخشی از مشکلات پروسه اداری دارد اما مقامات نروژی از آمادگی‌شان برای مساعدت خبر داده‌اند.

 

کد N358145

وبگردی