آفتاب

اردوغان جنبش گولن را عامل محاکمه بی‌گناهان در توطئه کودتا دانست

اردوغان جنبش گولن را عامل محاکمه بی‌گناهان در توطئه کودتا دانست

نخست وزیر ترکیه "جنبش خدمت" تحت رهبری فتح الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا را مقصر در محکومیت صدها افسر ارتش در پرونده اخیر توطئه کودتا دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در جریان نشست گروه پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: مشخص شده که آن‌ها مردم را به زندان فرستاده‌اند تنها به این دلیل که همانند آن‌ها فکر نمی‌کنند. در حال حاضر کاملا مشخص شده که چطور مردم بی‌گناه برای توطئه کودتا محاکمه شده‌اند.

اظهارات اردوغان در پی حکم دادگاه قانون اساسی برای محاکمه مجدد متهمان پرونده کودتای "بالیوز" منتشر شد. این حکم منجر به آزادی 230 مظنون از جمله انگین آلن، ژنرال بازنشسته و قانونگذار حزب جنبش ملی می‌شود.

این در حالیست که اردوغان واکنش آلن در پی آزادی‌اش از زندان را محکوم کرد. آلن تاکید دارد که دولت از طریق تغییر در بسته اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم سال 2010 میلادی، آزادی آن‌ها را تسهیل کرده است.

این متمم قانون اساسی این امکان را فراهم می‌کند تا افراد درخواست‌های خود را به دادگاه قانون اساسی ترکیه ارائه داده و سپس این درخواست به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه داده می‌شود.

اردوغان ضمن محکوم کردن دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی برای ایجاد کمپینی علیه این متهم‌ها گفت: اگر این تغییرات صورت نمی‌گرفت، آن‌ها همچنان در زندان بودند. اگر آن‌ها به دادگاه حقوق بشر اروپا می‌رفتند آیا چنین نتیجه‌ای می‌گرفتند؟ خیر. اما آن‌ها از این فرصت برخوردارند تا شخصا دادخواستی ارائه دهند.

اردوغان ادعاهای مطرح شده درباره سلطه طرفداران جنبش "خدمت" تحت رهبری فتح الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا در بخش پلیس و قوه قضائیه را رد کرد.

انتهای پیام

کد N358138

وبگردی