آفتاب

اسپری داوران در جام جهانی 2014 از چه موادی تشکیل شده؟

اسپری داوران در جام جهانی 2014 از چه موادی تشکیل شده؟

داوران جام جهانی 2014 در ضربات آزاد از اسپری‌های ناپدید شونده برای مرتب کردن دیوار دفاعی استفاده می‌کنند. دانستن چگونگی عملکرد این اسپری می‌تواند جالب توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر بازی‌های جام جهانی را دنبال می‌کنید، حتما دیده‌اید که در ضربه‌های آزاد، داورها از اسپری‌هایی برای کشیدن یک خط استفاده می‌کنند تا بازیکنان پشت آن بایستند. این اسپری‌ها "ناپدید شونده" هستند. ماده موجود در این اسپری ائروسل شده است. یعنی تبدیل به حالتی شده که بتوان آن را اسپری کرد. این ماده به صورت موقت (یک دقیقه‌) قابل دیدن است. از این تکنولوژی چند سال است که در لیگ MLS (لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا و کانادا) استفاده می‌شود اما برای اولین بار است که در جام جهانی استفاده شده تمایل بازیکنان برای جلو آمدن به هنگام ساختن دیوار دفاعی زیاد است و به همین دلیل این اسپری ساخته شده است.

پابلو سیلوا، روزنامه‌ نگار و تاجر آرژانتینی مدل دیگری از این اسپری را به نام " 9:15 Fairplay" تولید کرده است. این عدد به مقدار فاصله دیوار دفاعی با توپ که 9 متر و 15 سانتیمتر است، اشاره دارد.

پل رجر، یکی از مدیران انجمن داوران حرفه‌ای در مصاحبه با CNN گفته است: ما احساس می‌کنیم که این اسپری‌های ناپدید شونده بسیار مفید هستند و بازیکنان را وادار می‌کنند تا فاصله خود را با توپ حفظ کنند.

اسپری ناپدید شونده شامل مخلوطی از گازهای بوتان، ایزو بوتان، گاز پروپان آب عامل کف‌ساز و مواد دیگر می‌شود. بوتان بعد از مدتی بخار می‌شود و تنها آب روی چمن باقی می‌ماند.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N357996

وبگردی