آفتاب

افخم: روابط ایران و انگلیس از سر گرفته می‌ شود

 افخم: روابط ایران و انگلیس از سر گرفته می‌ شود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: روابط ایران و انگلیس گام به گام از سر گرفته می‌شود.


مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه) در پاسخ سوالی در رابطه با آغاز به کار مجدد سفارتخانه‌های ایران و انگلستان گفت: از شهریور سال 92 طی ملاقاتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل میان ایران و انگلیس صورت گرفت توافقی حاصل شد که بر مبنای آن قرار است بتدریج و بصورت گام به گام روابط دو کشور از سر گرفته بشود.

وی ادامه داد: از آن زمان روند ازسرگیری روابط ایران و انگلیس بصورت گام به گام صورت گرفته است. با انتخاب کاردارهای غیرمقیم و ترددی فعالیت ها شروع شده و شاهد آغاز به کار سفارت ایران نیز بودیم که برای ارائه خدمات به هموطنانمان در انگلیس کار خود را شروع کرد و این فعالیتها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه شاهد اعلام نظر مقام های انگلیسی برای شروع به کار سفارتشان در ایران بودیم افزود: بطورکلی مسیر تدریجی آغاز به کار سفارتهای ایران و انگلستان در حال طی شدن است و امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که دوطرف می گیرند کاردارهای غیرمقیم را در فرصت مناسبی به کاردار مقیم تبدیل کنیم تا بتوانند کارها را روانتر انجام داده و بتوانیم وارد فضاهای جدیدتری بشویم.

افخم ادامه داد: در رابطه با خسارت سفارت انگلستان هم باید بگویم پروسه دیگری است که در رابطه با آن هم اظهار نظر شده است و تعیین خسارت ، چگونگی پرداخت آن و میزان ابعاد و جزئیات خسارت همگی باید بررسی شوند، که هنوز وارد این پروسه نشدیم.

افخم در رابطه با انفجار دو شب گذشته در لبنان و احتمال ورود تروریست ها از سوریه و عراق به این کشور گفت: یکی از نگرانی‌هایی که همواره اعلام کرده‌ایم گسترش تروریسم در منطقه است و ما همیشه گفتیم که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود.

وی ادامه داد: لبنان، سوریه، عراق و بسیاری دیگر از کشورها تروریسم را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل ناامنی و توسعه تروریست، توسعه اهداف تروریستی در کشورهای منطقه موجب نگرانی شدید ما است.

سخنگوی کشورمان با بیان اینکه تروریست ابزار دست کشورها و محافلی است که از این ابزار برای رسیدن به اهداف شوم خود در منطقه استفاده می‌کنند همواره موجب نگرانی ما بوده است تأکید کرد: ایجاد ناامنی، اختلال در روند دموکراتیک، غلبه بر صندوق های رأی و تحمیل اسلحه و ترور بجای روندهای مردم سالاری نشانگر این است که امروز تروریست بعنوان یک ابزار برای غلبه بر آرای مردم در کشورهای مختلف بکار گرفته می شود.

افخم تاکید کرد: ما این پدیده شوم را محکوم کرده و بر این باوریم که اولین راه مقابله و ریشه کن کردن آن علاوه بر هوشیاری ملتهای منطقه، تقویت وحدت ملتها و توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری بوده و لازم است که استفاده ابزاری و اعلام نظر بر اساس معیار دوگانه در زمینه تروریست باید خاتمه یابد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با پس دادن 130 هواپیمای عراقی از سوی ایران خاطرنشان کرد: مقام های عراقی خبری که در این رابطه منتشر شده بود را رد کردند و گفتند این یک خبرسازی است و قطعا ما هم صحبتی فراتر از اظهارنظر مقام های عربی نداشتیم.
کد N357972

وبگردی