آفتاب

بیکاری و مشکلات اقتصادی از علل خودکشی در رودان

بیکاری و مشکلات اقتصادی از علل خودکشی در رودان

جلسه‌ی پیشگیری از خودکشی در شهرستان رودان با حضور فرماندار، مسئول سلامت روان معاونت بهداشتی استان هرمزگان، مدیر و معاون بهداشتی شهرستان رودان و جمعی از مسئولان ادارات شهرستان رودان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس از رودان، دکتر «غلامعلی خجندی»، مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان رودان، مشکلات روحی و روانی و مشکلات خانوادگی را مهم‌ترین عوامل خودکشی در رودان برشمرد و افزود: بیکاری، تأهل و مشکلات اقتصادی از دیگر عواملی است که افراد نسبت به خودکشی اقدام می‌کنند.

وی گفت: این جلسه با هدف نگاه نافذ و دقیق به مسأله خودکشی و ضرورت اتخاذ راهکارهای مناسب و سیاستگذاری مداخله‌ای در شهرستان رودان برگزار شد.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان رودان ادامه داد: خودکشی همانند دیگر ناهنجاری‌های جامعه، عواقب و پیآمدهای سخت فردی و اجتماعی را دارد و افرادی که خودکشی می‏‌کنند باید بدانند که این عمل در دین مبین اسلام نکوهیده است.

خجندی با اشاره به نقش خودکشی در وقوع خودکشی‌های بعدی خاطرنشان کرد: در اکثر موارد موضوعات اجتماعی و عدم آگاهی اقشار مختلف جامعه از عوامل بروز چنین مسآله‌ای است و در بسیاری موارد فرد اقدام‌کننده، خودکشی را بعنوان یک راه حل در نظر می‌گیرد.

وی افزود: در دنیای امروز مشخص شده است که بیماری‌های روانی مسری هستند و احتمال سرایت این بیماری‌ها به دیگر اعضای خانواده نیز وجود دارد و تکرار خودکشی افراد در سطح این شهرستان برای سلامت روحی جوانان بسیار مضر و خطرآفرین است.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان رودان گفت: ضرورت توجه‌ی جدی به این مقوله و اتخاذ راهکارهای مناسب پیشگیری از خودکشی بیش از پیش در شهرستان احساس می‌شود که وقوع چنین امری نیازمند همکاری منسجم بین بخشها، گروه‌ها و ادارات مرتبط شهرستان است.

به گزارش ایسنا، «شکرالله محسنی» معاون بهداشتی شهرستان رودان با اشاره به آمار ثبت وقوع خودکشی در شهرستان گفت: تا پیش از سال 87 آمار خودکشی بصورت پراکنده ثبت می‌شد و ثبت دقیق آمار از آبان‌ماه 87 و با استفاده از روش پرسشنامه‌ای در بیمارستان و تجزیه و تحلیل آمارها بصورت منسجم آغاز شده که آمار واصله نشان‌دهنده‌ی افزایش محسوس آمار خودکشی‌ها نسبت به میانگین استان است.

وی گفت: از مجموع 206 مورد اقدام به خودکشی در سال 92، 10 مورد منجر به مرگ شده است که بیشترین موارد اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن به ترتیب زیر 20 سال و گروه سنی 30-20 سال بوده است.

معاون بهداشتی شهرستان رودان در این جلسه تصریح کرد: سلامت عبارت است از رفاه کامل جسم و روان اجتماعی است اما متأسفانه تاکنون بیشتر بر روی سلامت جسم افراد جامعه کار شده و به بحث روان کمتر توجه شده است و ما به‌دنبال این هستیم که این دو موضوع در کنار هم رشد و توسعه یابد.

محسنی افزود: امروزه نسل جوان در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد که باید آموزش جوانان و قشرهای مختلف جامعه و افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی افراد در مواجهه با پدیده‌ی شوم خودکشی، بعنوان یک اولویت مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر نقش موثر فضای سبز در سلامت روحی و روانی خانواده‌ها و جوانان، تصریح کرد: در این راستا شهرداری باید توجه بیشتری به ساماندهی و مناسب‌سازی فضای سبز این شهرستان داشته باشد.

معاون بهداشتی شهرستان رودان مشکلات روحی و روانی و مشکلات خانوادگی را مهم‌ترین عوامل خودکشی در رودان برشمرد و یادآور شد: بیکاری، تأهل و مشکلات اقتصادی از دیگر عواملی است که افراد نسبت به خودکشی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام

کد N357944

وبگردی