آفتاب
علیرغم تذکرات پی در پی نمایندگان؛

مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات تمدید شد/ انتقاد نمایندگان از نحوه اداره مجلس

مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات تمدید شد/ انتقاد نمایندگان از نحوه اداره مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی رغم تذکرات پی در پی در خصوص پایان مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات در آبان ماه سال گذشته و عدم تمدید آن بالاخره برای جلوگیری از ایجاد خلاء قانونی مهلت اجرای این قانون را یک سال دیگر تمدید کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون قضایی در خصوص طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد مهدی مفتح با اعلام تذکر آیین نامه ای گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی باید 6 ماه پیش از پایان مهلت اجرای آزمایشی این قانون در مورد دائمی شدن آن تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه در تاریخ 5/8/92 مهلت اجرای آزمایشی این قانون به پایان رسیده است گفت: هشت ماه از پایان مهلت قانونی اجرای این قانون گذشته و در این مدت به نوعی خلا قانونی در کشور وجود داشته است که دولت و هیأت رئیسه  باید برای رفع این خلا قانونی اقدام می کردند.

در ادامه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با اعلام تذکر آیین نامه ای از عدم ارائه گزارش کمیسیون های فرعی در خصوص این طرح انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه زمان اجرای آزمایشی این قانون به پایان رسیده تمدید آن امکان پذیر نیست.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه نیز با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: دولت یک سال است که سر کار است و می تواند برای خلا این خبرهای قانونی لوایح یک یا دو فوریتی ارائه دهد.

وی ادامه داد: کمیسیون های مجلس برای رفع خلا قانونی به وجود آمده و برای جلوگیری از تخلفات در قالب طرح ها قوانین آزمایشی را تمدید می کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در قبال عدم تمدید مهلت قوانین آزمایشی پاسخگو باشد گفت: باید این خلاء قانونی پر شود تا زحمت دانشمندان ایرانی در خارج از کشور ثبت نگردد.

در ادامه محمد جواد کلیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت باید حداقل 6 ماه پس از پایان مهلت آزمایشی نسبت به تمدید مدت قوانین اقدام کند هیأت رئیسه نیز مکلف است در صورت عدم اقدام دولت خلاء قانونی را در قالب طرح یا لایحه برطرف نماید که متاسفانه این اقدام از سوی دولت و هیأت رئیسه مجلس انجام نشده است. حمید رضا فولادگر و مهرداد بائوت تذکرات مشابهی را در این خصوص دارند.

در ادامه جواد جهانگیر زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اعلام تذکر آیین نامه ای از عملکرد ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت انتقاد کرد و گفت: دیروز در اداره جلسه شما اظهاراتی را در خصوص سوال آقای مطهری مطرح کردید که خارج از حدود اختیارات قانونی تان بود براساس ایین نامه شما باید از آقای مطهری سوال می کردید که آیا از پاسخ های وزیر قانع شده اند یا خیر اما از سوی وزیر ادعا کردید که کشور به پنج منطقه اصلی تقسیم نمی شود.

وی ادامه داد: امروز هم برخلاف روال قانونی با آقای مفتح اجازه طرح تذکر دادید و تلاش داشتید که نماینده ای را جایگزین نماینده دیگر برای اعلام تذکر کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین با انتقاد از عدم ارائه گزارش کمیسیون های فرعی در خصوص طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات گفت: متاسفانه این طرح به کمیسیون های غیر مرتبط مانند کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده است به همین دلیل در این کمیسیون ها بررسی نشده است.

وی همچنین از هیئت رئیسه خواست یکبار برای همیشه مجموعه ای را مسئول بررسی قوانین آزمایشی کرده تا مجلس در خصوص بررسی آنها تصمیم گیری کند.

محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده در پاسخ به این تذکرات گفت: اگر در آیین نامه به طور شفاف آمده بود که پس از انقضای مهلت اجرای قوانین آزمایشی امکان تمدید آن وجود ندارد اصلا بحثی نبود البته فرمایشات دوستان هم درست است.

نماینده مردم تهران گفت: روال مجلس تا امروز این بوده که برای خروج از تنگناها مهلت اجرای قوانین آزمایشی تمدید شود اما تلاش می کنیم تا در اولین جلسه هیئت رئیسه در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

در پایان نمایندگان با 141 رای موافق، 38 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در مجلس مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری را از زمان انقضای مهلت مذکور به مدت یکسال تمدید کردند.

کد N357900

وبگردی