آفتاب

90 درصد مبتلایان به آب سیاه از بیماری خود اطلاعی ندارند

90 درصد مبتلایان به آب سیاه از بیماری خود اطلاعی ندارند

تهران-ایرنا- متخصص چشم پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: 80 تا 90 درصد مبتلایان به گلوکوم یا آب سیاه در کشور از بیماری خود اطلاعی ندارند.

ˈآب سیاه یا گلوکوم (به انگلیسی: glaucoma ) نوعی بیماری چشم است که در آن به علت افزایش شدید فشار مایع درون چشم، دید از بین می رود.ˈ

دکتر نوید نیلفروشان در حاشیه همایش چالش های چشم پزشکی به خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: گلوکوم بیماری است که تشخیص داده نمی شود یا دیر تشخیص داده می شود و در اغلب مواقع علامتی ندارد و مانند فشارخون به طور اتفاقی در معاینات معلوم می شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که از سن 40 سالگی به بعد ، سالانه یک یا دو بار برای معاینه چشم پزشکی به متخصصان مراجعه کنند.

این متخصص چشم پزشکی یادآور شد: گلوکوم به تدریج عصب بینایی را از بین برده و دید فرد به مرور کم می شود که با کاهش دید در انجام کارهای روزمره ، اختلال ایجاد شده و نهایتا به نابینایی منجر می شود.

نیلفروشان با بیان اینکه گلوکوم به دو نوع ˈگلوکوم زاویه بستهˈ و ˈمشکوک به گلوکومˈ تقسیم بندی می شود ، گفت: شیوع گلوکوم زاویه بسته ، سه تا چهار برابر در زنان بیشتر است؛ البته احتمال بروز گلوکوم با افزایش سن، بیشتر می شود.

وی افزود: مجرایی در چشم وجود دارد که مایعی به نام زلالیه از این مجرا از چشم خارج می شود که در بیماری گلوکوم زاویه بسته ، این مجرا تنگ شده و راه روان شدن این مایع را می گیرد.

اجتمام(4)**9185*1580
کد N357843

وبگردی