آفتاب

آرزوی یک بیمار دیالیزی

آرزوی یک بیمار دیالیزی

تهران - ایرنا - گفته می شود هزینه هر دستگاه دیالیز حدود150 میلیون تومان است که اگر بیمارستانی همچون بیمارستان امام حسین (ع) تهران 20 تخت دیالیز داشته باشد برای نوسازی تجهیزات دیالیز سه میلیارد تومان لازم دارد.

بیمارستان امام حسین (ع) در حال بازسازی بخش دیالیز است. این بازسازی را بیماران دیالیزی خودبیمارستان درخواست کردند در واقع سال ها بود که آنان این درخواست را از ریاست بیمارستان داشتند.

تا همین چند ماه پیش اوضاع بخش خیلی وخیم بود. هادیان یکی از بیماران دیالیزی می گوید: فاضلاب از زیر بخش رد می شد و گاهی اوقات از زیر سرامیک و موزاییک های بخش فوران می زد و بوی آن همه را اذیت می کرد .

به گفته وی و سایر بیماران دیالیزی این بخش ، بخش یاد شده پشه هم داشت . آنقدر پشه داشت که روی سوزن ها هم می نشست و همراه بیمار مجبور بود مراقب سوزن های تزریق شده به بیمارش باشد تا مبادا پشه سوزن را آلوده کند.

هادیان که یک روز در میان دیالیز می شود، آن روزی که دیالیز نیست بر تمام فرایند بازسازی بخش نظارت دارد. او می گوید : برای اینکه فاضلاب را از زیر زمین تخلیه کنیم 22 بونکر فاضلاب را بیرون کشیدیم! الان هم سیستم فاضلاب از بالای بخش رد می شود . کف را هم سرامیک کرده ایم . اصلا بازسازی کامل شده است .

این بیمار دیالیزی بیمارستان امام حسین راست می گفت : بخش واقعا تمیز و شیک شده است . در زمان حاضر تقریبا کار بازسازی نیز به پایان خود نزدیک می شود.

به گفته مسوولان این بیمارستان ، یکی از خیران هم زحمت خرید تخت های نو دیالیز را کشیده و بابت هر تخت چهار میلیون تومان هزینه کرده است.

دکتر «سید محمد تقی حسینی طباطبایی » سرپرست بیمارستان امام حسین (ع) ، تا الان ، برای بازسازی و تعمیر بخش فرسوده دیالیز حدود 500 میلیون تومان از درآمدهای بیمارستان هزینه کرده است اما دیگر وسعش به خرید تجهیزات جدید دیالیز نمی رسد و به امید آینده فعلا قرار است از دستگاه های قدیمی دیالیز استفاده کند .

هر چند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دکتر طباطبایی ، تحویل تجهیزات جدید دیالیز را برای حدود چهار ماه دیگر را قول داده است اما طباطبایی در این خصوص می گوید : دیگر نمی توان 90 بیمار دیالیزی را در انتظار بیشتری نگاه داشت و در نهایت تا یکماه دیگر این بخش را با همان دستگاه های قدیمی راه اندازی می کنیم چون بیماران در رفت وآمد به مراکز درمانی دیگر که بیمارستان آنها را معرفی کرده است ، گاهی اوقات مجبور هستند راه طولانی تری را بپیمایند . این بیماران ، دیگر خیلی خسته شده اند .

« مرتضی سمیعی نژاد » یکی دیگر از بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان امام حسین (ع) بر روی این گفته طباطبایی صحه می گذارد .

وی که مجبور است برای دیالیز به بیمارستان لبافی نژاد برود برایش خیلی دشوار است که مسیر را تا لبافی نژاد آنهم یک روز در میان طی کند.

منزل سمیعی نژاد فقط یک ایستگاه تا بیمارستان امام حسین (ع) فاصله دارد و زمانی که برای دیالیز به این بیمارستان می رفت کمتر اذیت می شد اما الان مجبور است راه طولانی ای تا بیمارستان لبافی نژاد بپیماید. او به همین علت مثل خیلی از بیماران بخش دیالیز امام حسین(ع) در آرزوی افتتاح بخش نوسازی شده است .

دکتر طباطبایی رییس بیمارستان امام حسین (ع) می گوید: کار بازسازی و تعمیر بخش دیالیز از 15 دیماه سال گذشته - سال 92-شروع شد و مجبور شدیم 90 بیماری که به این بخش مراجعه می کردند را به مراکز درمانی دیگر معرفی کنیم تا کار دیالیز آنها در آن مراکز پیگیری شود.

طباطبایی حتی مجبور شده است سه دستگاه دیالیز را به بیمارستان بوعلی امانت دهیم تا تعدادی از بیماران دیالیزی اش در آن بیمارستان دیالیز شوند.

حالا که بخش نوسازی شده است طباطبایی باید دستگاه های دیالیز را جمع کند. دو دستگاه دیگر هم در اورژانس است که برای بیماران بد حال تعبیه شده است ، آنها را هم باید به بخش بازسازی شده بیاورد.

وی می گوید : فعلا باید با دستگاه های قدیمی بسازیم تا ببینیم کی به ما دستگاه جدید تحویل می دهند؟

البته خانم« قنبری» سوپروایزر بخش دیالیز عمر دستگاه های دیالیز را کمتر از 10 سال عنوان کرد اما به هر حال بر اساس استاندارد جهانی و کشورهای پیشرفته هر پنج سال یک بار باید دستگاه ها تعویض شود .

این موضوع در ایران گاهی کمتر اتفاق می افتد.

«هاشم قاسمی » مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی می گوید: عمر بسیاری ازدستگاه های دیالیز در ایران را تا 20 سال هم عنوان می کند این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته متوسط عمر این دستگاه پنج سال است.

در ایران از هر 9 نفر یک نفر مشکل کلیوی دارد و از هر 10 نفر بیمار کلیوی هم 9 نفر از بیماری خود خبر ندارد. همچنین در زمان حاضر هفت تا هشت میلیون ایرانی نشان هایی از مشکلات کلیوی و یا نارسایی کلیه در مراحل اولیه را دارند.

در زمان حاضر کمبود بخش های دیالیز و همچنین فرسودگی دستگاه های آن از جمله مشکلات بیماران دیالیزی در کشور است و راه اندازی بخش های دیالیزی جدید فرصتی مغتنم به شمار می آید.

مرکز پزشکی امام حسین (ع) از مراکز درمانی آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شمار می آید.

لیلا خطیب زاده

اجتمام(5)**1776**1436
کد N357796

وبگردی