آفتاب

انتخابات پارلمانی لیبی آغاز شد

انتخابات پارلمانی لیبی آغاز شد

تهران - ایرنا - انتخابات پارلمانی در سراسر کشور لیبی از صبح امروز چهارشنبه آغاز شد.

شبکه الجزیره روز چهارشنبه اعلام کرد: امروز بیش از یک میلیون و 500 هزار شهروند لیبی در شهرهای مختلف این کشور پای صندوق های رای می روند.

رای گیری از اتباع لیبی در 13 کشور خارجی در 3 روز اول هفته جاری برگزار شد.

هزار و 600 نامزد برای کسب 200 کرسی پارلمان لیبی با هم رقابت می کنند.

مجلس نمایندگانی که بر اساس نتایج این انتخابات تشکیل می شود، جایگزین کنگره ملی لیبی می شود.

پارلمان لیبی متشکل از 200 نماینده است که با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. نیمی از نمایندگان از منطقه غربی ، 60 نماینده از منطقه شرقی و 40 نماینده هم مربوط به مناطق جنوبی لیبی هستند.

در این انتخابات هیچ نماینده بر اساس فهرست انتخاباتی احزاب برگزیده نمی شود و همه 200 نماینده به صورت فردی نامزد شده اند. البته احزاب مهم لیبی از جمله حزب ˈعدالت و سازندگیˈ و نیز جناح لیبرال هر یک برخی افراد نزدیک به خود را ترغیب کردند که به صورت فردی در انتخابات نامزد شوند.

حدود 900 هزار نفر از رای دهندگان در داخل لیبی را مردان و 600 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند.

زنان علاوه بر رای دادن، در بین نامزدها هم حضور گسترده دارند و 32 کرسی پارلمان هم به آنان اختصاص دارد. از این گذشته زنان برای کسب بقیه کرسی ها هم می توانند رقابت کنند.

لیبی در این انتخابات به 13 حوزه انتخاباتی تقسیم شده که هر یک تعداد مشخصی کرسی را به خود اختصاص می دهند.

گفته می شود اگر شرایط امنیتی اجازه دهد، مقر پارلمان جدید در شهر بنغازی خواهد بود.

البته قانون انتخابات پارلمانی که از سوی کنگره ملی تصویب شده بود با انتقادهای زیادی مواجه است اما همه امیدوارند انتخابات به صورتی روان برگزار شود.

مقام های لیبی بیش از آنکه نگران استقبال کم مردم از انتخابات باشند، نگران عبور انتخابات با سلامت از تهدیدهای امنیتی هستند.

این در حالی است که افکار عمومی لیبی نسبت به تکرار تجربه کنگره ملی در داخل پارلمان جدید و تکرار دودستگی و کشمکش بین فراکسیون های مختلف نگران است زیرا همین کشمکش ها کار کنگره ملی را فلج کرده بود.

مردم لیبی امیدهای زیادی به پارلمان آینده خود دارند تا بتواند کشور را از بحران های شدید سیاسی و امنیتی نجات بدهد.

رسانه های دولتی و خصوصی لیبی طی هفته های اخیر کوشیدند مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند.

پارلمان جدید لیبی علاوه بر مسئولیت قانون گذاری، باید نخست وزیر جدید را هم انتخاب کند و در باره چگونگی انتخاب رییس جمهور هم تصمیم بگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی در لیبی، گام مهمی در راه انتقال این کشور به حکومت دمکراتیک و با ثبات است.

اعضای شورای امنیت با انتشار بیانیه ای از همه گروه ها و قدرت های سیاسی در لیبی که مخالف خشونت و تروریسم هستند دعوت کردند وارد گفت و گوهای ملی شوند تا به توافقی در باره اولویت های مرحله انتقالی دست یابند.

اعضای شورای امنیت همچنین اعلام کردند که نسبت به چند دستگی سیاسی و نابسامانی اوضاع امنیتی در لیبی نگران هستند.

طی بیش از یک سال گذشته حضور افراد مسلح در شهرهای مختلف لیبی به یک کابوس بزرگ برای مردم و مقام های این کشور تبدیل شده است.

برخی گروه های مسلحی که در جریان سرنگونی نظام معمر القذافی حضور داشتند به همراه برخی گروه های مسلح افراطی طی این مدت برای به کرسی نشاندن خواسته های خود به سلاح متوسل شده اند تا جایی که مقر کنگره ملی و بسیاری از وزارتخانه ها و اداره های دولتی این کشور بارها هدف حملات این افراد قرار گرفت. به همین دلیل مقابله با گروه های مسلح یکی از مهم ترین چالش های پیش روی مقام های آینده لیبی است.

خاورم**1491**1586*
کد N357733

وبگردی