آفتاب

مذاکرات پوتین در وین و توافق برای ساخت خط لوله گازی

مذاکرات پوتین در وین و توافق برای ساخت خط لوله گازی

رئیس جمهوری روسیه در حالی سفر خود به اتریش را پایان داد که مذاکراتش با مقام‌های این کشور حول محور بحران اوکراین و خطوط گازی ساوت استریم بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار با هاینتز فیشر، همتای اتریشی خود در وین به خبرنگاران گفت که این مذاکرات سودمند و سازنده بوده است.

پوتین و فیشر درباره تمدید آتش بس هفت روزه اعلام شده از جانب پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و توافق جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین به گفت‌وگو پرداختند.

پوتین گفت: آتش‌بس باید باعث انجام مذاکرات و اقدامات مستحکم و قاطع در دستیابی به قطعنامه صلح میان گروه‌های مخالف دولت کی‌یف و اوکراین شود.

وی افزود: جدایی طلبان تنها زمانی مسلح شدند که غرب از حامیان تظاهرات ضد دولتی کی‌یف حمایت کرد. این شبه نظامیان شرق اوکراین نبودند که ناآرامی‌ و خشونت به راه انداختند. روسیه به حمایت از روس‌های ساکن اوکراین ادامه می‌دهد.

رئیس جمهوری اتریش نیز با محکوم کردن انتقادها از سفر پوتین به وین گفت: اتریش همواره به برگزاری مذاکره با کشورهای شریک و دوست رغبت داشته و ضرورت حفظ کانالهای ارتباطی را در مواقع بحران و دشوار احساس می‌کند.

وی همچنین بر ضرورت دسترسی به یک راه حل صلح آمیز تاکید کرده و گفت: تحریمها علیه روسیه راه حل مشکل و مناقشات نیست بلکه ضرورت دارد تا مذاکرات بیشتری انجام شود. البته وین الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند و نمی‌تواند با آن موافقت کند.

این دو همچنین درباره توافق نهایی در ساخت خط لوله گازی ساوث استریم به نتیجه رسیدند.

فیشر انتقادها ناشی از ساخت این خط گازی را در بحبوحه بحران اوکراین محکوم کرد و گفت: اگر بلغارستان و مجارستان که عضو ناتو هستند اجازه دارند در این خط لوله شریک باشند، اتریش نیز به همان میزان باید در این پروژه شریک باشد.

انتهای پیام

کد N357615

وبگردی