آفتاب
استاد سانفرانسیسکو در گفتگو با مهر:

برای اوباما همکاری با ایران در موضوع عراق تصمیمی سخت است/ اختلافات عمده در دولت اوباما درباره دخالت نظامی

برای اوباما همکاری با ایران در موضوع عراق تصمیمی سخت است/ اختلافات عمده در دولت اوباما درباره دخالت نظامی

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا با تاکید بر لزوم ضرورت همکاری ایران و آمریکا در قبال عراق به اختلافات عمده در دولت اوباما درباره دخالت نظامی پرداخت.

پروفسور "استفن زونس" استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در پاسخ به این پرسش که "نظر شما درباره حمله جدید آمریکا علیه عراق چیست؟" گفت: اختلافات عمده در دولت آمریکا در این زمینه و همچنین نگرانی های جدی در رابطه با فعالیت های داعش وجود دارد.

وی افزود: البته بحث هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت نوری المالکی سیاست های خاصی را دنبال کرده که باعث حذف سنی های معتدل شده و همین امر به پیشبرد داعش کمک کرده است، بنابراین دولت اوباما در پی تشدید فرقه گرایی و مشکلات دیگر نیست.

استفن زونس در پاسخ به این پرسش که "با توجه به مخالفت هری رید رئیس سنا با حمله به عراق، واکنش سنا و دولت آمریکا را در این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟" گفت: جالب است که برخی از مقامات نومحافظه کار که به ایجاد بسیاری از مشکلات عراق کمک کرده اند و افراطیون سلفی از جمله داعش را تشویق کرده اند هم اکنون به انتقاد از باراک اوباما پرداختند.

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در رابطه با واکنش اوباما و سنا در قبال حمله به عراق و همکاری با ایران در زمینه سرکوب داعش گفت به لحاظ سیاسی برای دولت باراک اوباما دشوار است که با ایران در این زمینه همکاری کرده اما از طرفی نگرشی وجود دارد که هر روز طرفداران بسیاری را پیدا می کند و آن این است که این همکاری لازم است.

غربیها در حالی مدعی تلاش برای مقابله با افراط گرایی در عراق شده اند که تهران بارها هرگونه همکاری را با غرب در قبال داعش که ساخته و پرداخته خود غربیها است، رد کرده است.

به گفته مقامات ایران، داعش حرکت اسرائیل و آمریکا حرکت برای ایجاد حاشیه ای امن برای صهیونیستها در برابر نیروهای مقاومت در منطقه است و حرکت اخیر  آنها عکس العملی بوده به پیروزی بشار اسد و حضور مردم سوریه در انتخابات و همچنین پیروزی انقلابیون در عراق.

مقامات ایران با اشاره به اینکه حرکت داعش یک حرکت نظامی نبوده تاکید کرده اند این اقدام چالشی از قبل انجام شده بود که وقتی آنها وارد مرزهای استان نینوا شدند مقامات وابسته دستور دادند سلاحها را زمین بگذارند و استان نینوا را به داعش تحویل بدهند لذا آنجایی که تفکر داعش تفکر بنی امیه است با همان تفکر با مومنین برخورد می کنند و البته روش وحشیانه آنها بیشتر هوچی گری است تا جنگ.

مقامات ایرانی اقدام داعش را حرکت نسنجیده و از روی عصبانیت معرفی کرده و تاکید کردند: اقدام آنها باعث شد رهبران مذهبی و فکری عراق متحد شدند و اختلافات جزئی را در برابر دشمنان عراق کنار گذاشتند. و ملت عراق نیاز به سرمایه گذاری های انسانی و معنوی دارد.

استفن زونس روزنامه‌نگار و استاد و مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. تخصص او سیاست و حکومت خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا است. عمده شهرت "زونس" به سبب انتقادهایش از سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه است. کتاب "جنگ، ملیت و احتمال منازعه" از جمله آثار او به شمار می‌رود.

..............................

گفتگو از معصومه زارع

کد N357543

وبگردی