آفتاب

آمریکای مرکزی برای مقابله با بیماری ˈچیکونگواناˈ هشدار بهداشتی اعلام کرد

آمریکای مرکزی برای مقابله با بیماری ˈچیکونگواناˈ هشدار بهداشتی اعلام کرد

مادرید- ایرنا- ورود قریب الوقوع بیماری ترسناک ˈچیکونگواناˈ یا ˈویروس دردˈ به آمریکای مرکزی باعث شد، مقامات منطقه در کشورهای خود وضعیت هشدار بهداشتی اعلام کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال پاییس، این بیماری که ریشه آن از آفریقاست، طی چند سال اخیر با سرعت فوق العاده خطرناکی به چهار سوی جهان گسترش یافته است. آخرین منطقه شیوع بیماری، کاراییب بود که در آخرین ماه سال 2013 میلادی دو مبتلا به بیماری وجود داشت و اکنون افزون بر اینکه پنج هزار و 200 نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده، 21 نفر نیز به دلیل ابتلای به این بیماری جان باخته اند. همچنین 183 هزار نفر نیز مظنون به داشتن این بیماری هستند.

بیماری چیکونگوانا که با نام های ˈآرتروز همه گیر چیکونچواناˈ یا ˈتب چیکونگواناˈ نیز شناخته می شود، ویروسی است از خانواده آلفا ویروس ها که از طریق بندپایان و با نیش پشه ˈآئدسˈ- چه آئدس مصری چه آئدس آلبوپیکتوس- به انسان ها منتقل می شود و همراه با خستگی عمیق، تهوع، جوش و زخم پوستی است و تقریبا اجازه برخاستن از رختخواب را نمی دهد.

بر پایه این گزارش، در حالی که این تب به ندرت کشنده است اما میزان مرگ و میر در افراد مسن و نوزادان بسیار بالاست. بیماری مذکور که در کاراییب رو به افزایش است، اکنون جهش جدید و خطرناک خود را در خاک آمریکای مرکزی آغاز کرده به گونه ای که در السالوادور 1200 مورد، ونزوئلا 12 مورد، کوبا شش مورد و در پاناما دو مورد از این بیماری تشخیص داده شده ا ند.

این گزارش حاکی است، مکزیک جهت مقابله با گسترش این بیماری شبکه های تشخیص خود را تقویت کرده، گواتمالا وضعیت هشدار بهداشتی پیشگیرانه اعلام کرده و هندوراس تشکیل و تعلیم گروه های واکنش را آغاز کرده است.

این بیماری هنوز درمانی ندارد و ضد ویروس موثری علیه آن یافت نشده است. تنها روشی که در حال حاضر برای بیماری وجود دارد، به کاهش علائم و تسکین درد محدود می شود.

اروپام **1234**1485** 1337
کد N357496

وبگردی