آفتاب

تاکید کری بر اتحاد عراقی‌ها

تاکید کری بر اتحاد عراقی‌ها

جان کری گفته که اخراج شورشیان گروه داعش که بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده‌اند نیازمند اتحاد منطقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی گفت که این بحران راه حل نظامی ندارد و تاکید کرد که دولت عراق باید به مردم بخش‌هایی از جامعه عراق که محل رویش داعش است، قدرت دهد.

گزارش‌ها حاکیست که پیشروی شورشیان تحت هدایت داعش ادامه دارد و آنها هم اکنون برای کنترل پالایشگاه حساس بیجی می‌جنگند.

کری در مصاحبه‌اش گفت، همه کشورهای منطقه باید برای بیرون راندن داعش همدست شوند زیرا تصاحب خاک عراق توسط یک گروه تروریستی و به چالش کشیدن مشروعیت دولت آن، غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه مشغول گفت‌وگو و رایزنی با رهبران کرد عراق در شهر شمالی اربیل بوده است. او گفت که رهبران کرد عراق قبول دارند که بحران "راه حل نظامی ندارد."

کری گفت: "ممکن است اقدام نظامی انجام شود اما باید یک راه حل سیاسی پیدا کرد تا به مردمی جوامعی که داعش در آنجا حضور دارد قدرت داده شود."

او گفت:‌ "یک ضربه نظامی به تنهایی نتیجه را عوض نمی‌کند - باید یک استراتژی همه جانبه داشته باشیم … که اصولا یک استراتژی سیاسی است."

کری گفت که بعد از دو روز گفت‌وگو در بغداد و اربیل با مقام‌های عراقی متوجه حس اضطرار و تعهد عراقی‌ها برای حل بحران شده است.

اما او گفت:‌ "حرف زدن آسان است. اینکه روشن است. بنابراین عمل است که ارزش خواهد داشت."

همزمان مسعود بارزانی، رهبر منطقه کردستان عراق قویا اشاره کرده است که برای کسب استقلال رسمی از باقی عراق تلاش خواهد کرد.

او در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت: "معلوم است که عراق دارد از هم می‌پاشد…. وقت آن است که مردم کردستان آینده خود را تعیین کنند و تصمیم مردم هرچه باشد آن را اجرا خواهیم کرد."

کری به بی بی سی گفت که کردستان را یک ناحیه مجزا نمی‌داند و تاکید کرد که آمریکا معتقد است "یک عراق متحد قوی تر خواهد بود."

هفته گذشته نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق گفته بود که ممکن است همه عراق نتواند در آینده به صورت یک کشور باقی بماند.

او گفت بازگشت به شرایط پیش از پیروزی‌های داعش بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

کد N357408

وبگردی