آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس:

قوه قضائیه از توجه به تذکرات رئیس‌جمهور ضرر نمی‌کند/بدون عدالت، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

قوه قضائیه از توجه به تذکرات رئیس‌جمهور ضرر نمی‌کند/بدون عدالت، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر رئیس‌جمهور نسبت به ضرورت رعایت اصل برائت، گفت: تذکر بجایی مطرح شده است و قوه قضائیه از این تذکرات ضرر نمی‌کند، بلکه استقبال می‌کند.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "اگر قوه قضائیه هر کشوری سالم، شجاع و پاک باشد آن کشور در تأمین امنیت، نظم، رفاه و آسایش مردم موفق خواهد بود"، اظهار کرد: اگر یک فرد ساده یا یک مسئول عالی، از قوه قضائیه حساب ببرند و بدانند این قوه بدون نگرش جناحی، باندی و رفیق‌بازی طبق قانون و مستقل از باندهای ثروت و قدرت عمل می‌کند، همه می‌فهمند که سر و کارشان با عدالت است و شمشیر عدالت برای همه یکسان عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه "متأسفانه ما در کشور از اهمیت قضا غافل هستیم"، افزود: بر اساس موازین اسلامی جایگاه قاضی به منزله جایگاه جانشین پیامبر(ص) است و در مورد اهمیت جایگاه قضاوت در قرآن، سیره معصومین(ع)، بیانات پیامبر و حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه و همچنین وصیت‌نامه امام(ره) اشاره شده و همواره به قوه قضائیه تذکر داده شده است که از هیجانات سیاسی دور شود. در همین راستا مقام معظم رهبری نیز بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند.

این فعال سیاسی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه "قوه قضائیه باید فراجناحی باشد"، تصریح کرد: اگر قوه قضائیه گرفتار جناح‌ها و باندبازی‌های سیاسی شود، از مرز عدالت خارج می‌شود و در این صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

ابطحی به تاکید رئیس‌جمهور بر اصل برائت نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است یک فرد معمولی جامعه اطلاعات کاملی از یک پرونده نداشته باشد و اظهارنظرهایی کند اما قاضی بدون تحقیق و بررسی و دلایل کافی نباید کسی را متهم به ارتکاب جرمی کند.

وی با یادآوری اینکه اصل برائت در قانون اساسی به عنوان یک اصل درخشان حقوق شهروندی می‌درخشد، خاطرنشان کرد: تمام رسانه‌ها، کارشناسان، نمایندگان مجلس و کسانی که تریبون در دست دارند باید مراعات کنند که آبروی کسی را بی‌جهت نبرند چون طبق روایات، حرمت مؤمن از حرمت خانه کعبه نیز بالاتر است.

این نماینده پیشین مجلس افزود: اینکه افرادی در تریبون‌ها صحبت‌هایی می‌کنند، باید توجهات شرعی لازم را داشته باشند و البته قوه قضائیه نیز برخورد لازم را انجام دهد و حتی اگر فردی یا رسانه‌ای علیه کسی جوسازی کرد و خود آن فرد شکایت نکرد، دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم باید تذکرات لازم را بدهد.

وی با تاکید بر اینکه "قوه قضائیه باید ساختاری مستقل، شجاع و پاک داشته باشد"، تصریح کرد: کوچک‌ترین تخلف از ناحیه قاضی‌ها و عوامل قضایی باید با برخورد روبرو شود و مسامحه در این کار اصلاً جایز نیست و در صورتی که قاضی تخلف کرد باید در ملاء عام مجازات شود تا مردم بدانند قاضی مصون نیست و ممکن است تخلف کند و رشوه بگیرد و تحت تأثیر هوای نفس کار کند؛ پس مردم خیالشان راحت باشد که دادسرای انتظامی قضات بصورت قوی برخورد خواهد کرد تا مردم آرامش خاطر داشته باشند که دستگاه قضا، دستگاه عدالت و انصاف است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه، اقدام سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اطلاع‌رسانی بصورت مرتب در مورد پرونده‌های مطروحه را اقدامی خوب ارزیابی کرد و گفت: قبل از اینکه مطالبی گفته شود و شایعاتی مطرح شود، سخنگوی قوه قضائیه باید مردم را در جریان وضعیت پرونده‌ها قرار دهد و جلوی شایعه‌پراکنی‌ها را بگیرد.

ابطحی با اشاره به اینکه "بر اساس قانون اساسی ما، رهبر هم در برابر قانون با دیگران مساوی است"، تاکید کرد: نباید در جامعه احساس شود که عده‌ای در دستگاه قضایی حاشیه امن پیدا می‌کنند؛ پس باید با روشنگری و شفافیت مانع شکل‌گیری این ذهنیت در جامعه شد.

وی با بیان اینکه "به تعامل قوا خوش‌بین هستم"، اظهار کرد: اگر جایگاه حقوقی دستگاه‌های مختلف در رابطه با قوه قضائیه درست تعریف شود، کمتر در جامعه شاهد تنش و درگیری‌های لفظی و جناحی خواهیم بود.

این نماینده پیشین مجلس افزود: شاید صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور نیز خطاب به برخی از روزنامه‌ها، رسانه‌ها و افرادی باشد که ادعای دوستی و طرفداری و حمایت از دولت می‌کنند و رئیس‌جمهور خواسته باشند به آنها هشدار دهد که اجازه بدهند قوه قضائیه تصمیم بگیرد و این قوه را تحت فشار قرار ندهند.

ابطحی در پایان با اشاره به اینکه "تصمیم‌گیری در حوزه قضا بسیار دشوار است و قضات در برابر خدا، قرآن،‌ مردم و نسل آینده مسئول هستند"، اظهار کرد:‌ با روند خوبی که در تعامل بین قوا شروع شده است، ان‌شاءالله قوه قضائیه‌ای فعال‌تر، شجاع‌تر و پاک‌تر خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N357299

وبگردی