آفتاب

نشست بین مناطق جمهوری آذربایجان و روسیه برگزار شد

نشست بین مناطق جمهوری آذربایجان و روسیه برگزار شد

باکو- ایرنا- پنجمین نشست بین مناطق روسیه و جمهوری آذربایجان با شرکت حدود 500 تن از مقام های دولتی، فرمانداران مناطق و کارفرمایان دو کشور در شهر ˈقبلهˈ جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری جمهوری آذربایجان ، در این نشست که از روز دوشنبه با موضوع ˈهمکاری منطقه ای و ظرفیت های جدید توسعهˈ آغاز شد ، ˈشاهین مصطفی افˈ وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با سطح بالا خواندن همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف، گسترش روزافزون این همکاری ها را مورد تاکید قرار داد.

وی از زمینه های کشاورزی، صنعت و پتروشیمی به عنوان عرصه هایی یاد کرد که دو کشور همکاری فعالی در آنها دارند.

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان همچنین با یادآوری اینکه تاکنون بالغ بر 160 موافقتنامه همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است، تعداد موافقتنامه های منعقده در حوزه اقتصادی را 40 فقره عنوان کرد.

وی ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور را بالغ بر 6/2 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و یاداور شد که جمهوری آذربایجان در حال حاضر سومین کشور صادر کننده کالا به روسیه و نخستین کشور وارد کننده کالا از روسیه است.

شاهین مصطفی اف به سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان در روسیه اشاره کرد و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان را از جمله سرمایه گذاران عمده در روسیه معرفی کرد.

وی یادآورشد که که کشورش موافقتنامه های دو جانبه ای در زمینه های مختلف با 15 منطقه روسیه امضا کرده است.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری فدراسیون روسیه با ارسال پیام مکتوب به این نشست ، روابط موجود بین مناطق مختلف دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان را از عوامل اصلی در گسترش مناسبات دایم دوستی بین دو کشور تعبیر و آن را عامل شتاب دهنده ابتکارات و اجرای طرح های جدید ارزیابی کرده است.

پوتین در پیام خود با تاکید بر افزایش اهمیت نشست همکاری بین مناطق دو کشور با گذشت 5 سال از آغاز آن، نشست مزبور را مکانی ثابت و ضروری برای انجام گفت و گوهای سازنده در رابطه با همه زمینه های همکاری متقابل بین مناطق دو کشور تعبیر و آن را از منظر شناسایی و معرفی ظرفیت های مهم همکاری در زمینه های حمل و نقل، انرژی، امور بانکی، سرمایه گذاری ، کشاورزی، جهانگردی و تحصیلی ارزیابی کرده است.

دراین نشست 11 سند همکاری در حوزه های مختلف به امضا مسوولان مناطق دو کشور رسید.

خاورم*1206**1010
کد N356943

وبگردی