آفتاب

روسیه و اتریش قرارداد احداث خط لوله گاز امضا کردند/ اوکراین دور خورد

روسیه و اتریش قرارداد احداث خط لوله گاز امضا کردند/ اوکراین دور خورد

روسیه با امضای قرارداد احداث خط لوله "مسیر جنوب" با دولت اتریش، اوکراین را از این پروژه کنار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، توافقنامه همکاری در ایجاد خط لوله موسوم به "مسیر جنوب" به ارزش 45 میلیارد دلار به امضای روسیه و اتریش رسید. این خط لوله قرار است 32 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را بدون عبور از خاک اوکراین به اروپا منتقل کند.

پیشتر در ماه آوریل شرکت های گاز پروم روسیه و گروه OMV اتریش یادداشت تفاهمی را در مورد اجرایی شدن این پروژه امضا کرده بودند. در همین رابطه "فئودور لوکیانوف" رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه به ریا نوستی گفت: با این توافق، اتریش با اجتناب از فشارهای کمیسیون اروپایی و در مجموع تلاش هایی که برای متوقف کردن این پروژه انجام می گرفت، موضع مشخصی اتخاذ کرد.

وی با انتقاد از موضع ضعیف بلغارستان در خصوص این پروژه تصمیم اتریش برای همکاری در این خط لوله را ستود. برخی گمانه زنی ها از لزوم تایید پروژه خط لوله مسیر جنوب از سوی اتحادیه اروپا و عدم مغایرت آن با "بسته سوم انرژی" حکایت دارد که طبق آن یک شرکت اروپایی نمی تواند همزمان مجری و مالک خطوط لوله گاز در حوزه اتحادیه اروپا باشد.

گفتنی است در حالی که اجرایی شدن پروژه خط لوله "مسیر جنوب" در حد بسیار بالایی مستلزم موافقت کشورهای بلغارستان و صربستان است، فشارهای اتحادیه اروپا به این دو کشور موجب توقف این پروژه شده است.

کد N356827

وبگردی