آفتاب
سفیران عراق و سوریه در تهران:

همکاری کامل آمریکا و اسرائیل با تکفیریها/نابودی مقاومت و تجزیه منطقه هدف تروریستها و حامیانشان است

همکاری کامل آمریکا و اسرائیل با تکفیریها/نابودی مقاومت و تجزیه منطقه هدف تروریستها و حامیانشان است

سفیران عراق و سوریه در تهران امروز در یک نشست خبری، آمریکا را حامی تروریستها معرفی و اعلام کردند نابودی مقاومت و تجزیه منطقه هدف گروه های تروریستی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خطرات تروریسم بر امنیت جهانی امروز در دفتر روزنامه الوفاق در موسسه مطبوعاتی ایران برگزار شد. در این نشست محمد مجید الشیخ و عدنان محمود سفیران عراق و سوریه در تهران به پرسش های خیرنگاران پاسخ دادند. محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در این نشست حضور داشت.

محمد مجید الشیخ در ابتدای نشست اعلام کرد که اوضاع کنونی عراق بهتر از گذشته است و مرجعیت نقش مهمی در مقابله مردم با تروریست ها ایفا کرده است. وی با بیان این مطلب افزود: تروریست ها تنها به دنبال سرنگونی دولت در عراق نیستند بلکه خواهان از بین بردن روند سیاسی و اراده مردم هستند اما نمی توان دولت عراق را نابود کرد زیرا این دولت با رای مردم روی کار آمده است.

عدنان محمود سفیر سوریه در عراق نیز اظهار داشت: سوریه از 3 سال پیش شاهد هجوم تروریست هایی بوده است که از سوی آمریکا و غرب حمایت مالی و تسلیحاتی می شوند و هدفشان تضعیف سوریه و تجزیه منطقه و از بین بردن مقاومت است.

وی خاطرنشان کرد: مردم سوریه با تروریسم مخالف هستند و با توطئه های صهیونیستی - غربی علیه سوریه مقابله می کنند. آمریکا و کشورهای غربی بعد از گذشت 3 سال از این جنگ تروریستی در سوریه نتوانسته اند به اهداف خود یعنی از بین بردن اراده مردم سوریه و نابودی دولت این کشور دست یابند.

محمود همچنین به موفقیت های میدانی ارتش سوریه در حمص، قلمون، کسب و دیگر مناطق این کشور اشاره و اعلام کرد: بدون شک توطئه آمریکایی - صهیونیستی علیه سوریه در تحقق اهداف خود ناکام مانده است و این با حمایت مردم و فداکاری و ایثار آنها صورت گرفته است.

سفیر سوریه در تهران خاطرنشان کرد: متغیر اساسی در مرحله کنونی این است که انتخابات سوریه در آزادی و شفافیت و طبق قانون اساسی و به صورت آزاد و با مشارکت گسترده مردم برگزار شد و مردم سوریه از طریق این انتخابات رئیس جمهوری مورد علاقه خود را انتخاب کردند. انتخابات ریاست جمهوری سوریه و انتخابات پارلمانی عراق واقعیت های جدیدی را بر منطقه و جهان تحمیل کرد و این باعث تشدید حملات تروریست ها در این 2 کشور شد.

وی گفت: هدف تروریست ها از بین بردن اراده مردم عراق و سوریه است و کسی در حال حاضر نمی تواند این حقیقت یعنی خواست و اراده مردم سوریه و عراق در مقابله با تروریست ها را نادیده بگیرد. علاوه براین آمریکا، غرب و برخی کشورهای منطقه مسئول حمایت از تروریسم در عراق و سوریه هستند. از آغاز جنگ سوریه، دمشق درباره خطرات تروریست های تکفیری برای منطقه هشدار داده بود و اکنون پدیده تروریسم و تکفیر به یکی از خطرات بسیار جدی برای منطقه و جهان تبدیل شده است.

عدنان محمود افزود: هدف تروریست ها از بین بردن وحدت ملی و حاکمیت عراق و سوریه است. تروریست ها از سوی اسرائیل مورد حمایت مالی و لجستیک قرار دارند و تروریست ها در بیمارستان های رژیم صهیونیستی درمان می شوند.

صادق الحسینی نیز اظهار داشت: ابوبکر البغدادی موسس گروه تروریستی داعش است که قبلا در زندان گوانتانامو بود. حوادث عراق تحت نظر افسران اسرائیلی و با حمایت کشورهای غربی - عربی انجام می شود و هدف آن نابودی حکومت مشروع نوری المالکی است. گروه تروریستی داعش و نقشبندیه (طرفداران حزب بعث) همگی ابزار توطئه های آمریکا و اسرائیل برای از بین بردن مقاومت در منطقه هستند.

سفیر سوریه در تهران تصریح کرد: خطر تروریسم در عراق و سوریه یکی است و هدف آن تجزیه عراق و سوریه و یک توطئه آمریکایی - غربی است و گروه های تکفیری ابزار آنها هستند و به یاری خدا با این خطر مقابله خواهیم کرد.

سفیر عراق در تهران خاطرنشان کرد: مردم عراق از ابتدا مخالف هر گونه دخالت خارجی در سوریه بودند و همین موضعگیری باعث بروز حوادث کنونی در عراق است و وقتی نتایج انتخابات پارلمانی عراق آشکار شد حوادث کنونی در این کشور شکل گرفت. وی درباره همکاری آمریکا با دولت عراق برای مقابله با تروریست ها نیز گفت: ما با آمریکا بر اساس توافقنامه امنیتی استراتژیک صحبت می کنیم نه چیز دیگر و توافق ما با واشنگتن این بود که هر گاه عراق هدف تجاوز خارجی قرار گرفت بغداد می تواند از آمریکا درخواست کمک کند.

عدنان محمود نیز درباره حمایت آمریکا از گروه های تروریستی اظهار داشت: آمریکا نقش بارزی در حمایت از تروریسم در عراق دارد و این مسئله آشکار است به طوری که مسئول امنیت ملی آمریکا صراحتا اخیرا اعلام کرد که واشنگتن سلاح های کشنده و غیر کشنده در اختیار گروه های مسلح در سوریه قرار می دهد. آمریکا همواره از خواست ملت ها و آزادی و دموکراسی سخن می گوید اما در واقع در عمل خواهان پذیرش خواست مردم و نتایج انتخابات نیست. بنابراین اگر آمریکا به حق تعیین سرنوشت مردم اعتقاد دارد باید به خواست مردم سوریه احترام بگذارد.

محمد مجید الشیخ نیز در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: ایران نقش مهمی در حمایت از عراق دارد و مردم ایران آماده مقابله با تروریست های تکفیری هستند، ولی ما به مردم ایران اطمینان دادیم که ملت عراق خود توان مقابله با تروریست ها را دارد و ملت عراق به هر قیمتی وحدت و تمامیت اراضی خود را حفظ خواهد کرد.

عدنان محمود سفیر سوریه در تهران اظهار داشت: مردم سوریه از نخستین روز بحران این کشور از توطئه تجزیه سوریه آگاه بودند و با تمام توان در مقابل آن ایستادگی کردند. ایران از ابتدا وحدت و تمامیت اراضی سوریه را مورد تاکید قرار داده و بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه و پرهیز از دخالت در امور داخلی سوریه تاکید کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکا همواره ادعا می کند در سوریه دخالت نخواهد کرد، ولی ما شاهد سقوط یک هواپیمای آمریکایی در سوریه بودیم گفت: آمریکا صراحتا و همواره گفته است که از گروه های تروریستی حمایت می کند و این حمایت باعث ریخته شدن خون هزاران نفر در سوریه شده است. علاوه بر آمریکا همکاری کاملی میان تروریست های تکفیری و اسرائیل وجود دارد.

محمد مجید الشیخ نیز خاطرنشان کرد: در رابطه با اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان که گفته است عراق نباید با ریاض دشمنی کند باید بگویم عراق ضد هیچکس نیست و تنها ضد تروریسم و عاملان و حامیان آن است. عراق فعلی همچون عراق قدیم نیست که طرفدار کشور خاصی علیه کشور دیگر باشد.

سفیر عراق در تهران افزود: ما از هیچکس برای مقابله با تروریست ها درخواست کمک نکردیم بلکه فقط بر اساس توافقنامه هایی که داشتیم عمل کردیم و این توافقنامه فقط با آمریکا نیست بلکه در حال حاضر ما با روسیه نیز توافقنامه همکاری داریم و بغداد با هر کشوری که در راستای منافع عراق گام بردارد همکاری خواهد داشت.

عدنان محمود سفیر سوریه در تهران نیز ضمن اشاره به موفقیت های میدانی ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور اظهار داشت: هدف اول ما مبارزه با تروریسم و سپس بازگرداندن مردم سوریه به مناطق آزاد شده از گروه های تروریستی است.

وی درباره مواضع دوگانه ترکیه در قبال سوریه نیز گفت: ترکیه دوگانگی مواضع ندارد بلکه در حوادث تروریستی در سوریه نقش بارزی دارد و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مسئول مستقیم حوادث سوریه و حمایت از تروریست ها است. برخی احزاب ترکیه در این رابطه سندهایی را ارائه کردند که نشان از دخالت اردوغان در سوریه دارد.

سفیر عراق در تهران درباره اخبار برخی رسانه ها مبنی بر حضور برخی مسئولان نظامی ایران همچون قاسم سلیمانی در عراق اظهار داشت: ما از امکانات کافی برای مقابله با تروریست ها برخوردار هستیم و به افراد و سلاح هیچ کشوری نیاز نداریم اگر از این سخن از طرف دولت ایران باشد درست است اما وقتی در رسانه ها مطرح می شود صحت ندارد و رسانه ها به دنبال ایجاد شکاف و منحرف کردن قضیه هستند.

کد N356334

وبگردی