آفتاب
نشست خطر تروریسم بر امنیت جهانی

سفیر سوریه: آمریکا و برخی کشورهای منطقه مسئول ریخته شدن خون مردم عراق و سوریه‌اند

سفیر سوریه: آمریکا و برخی کشورهای منطقه مسئول ریخته شدن خون مردم عراق و سوریه‌اند

تحولات جاری عراق و سوریه و شناخت بیشتر عناصر و عوامل بحران در این کشورها به ویژه گروه تروریستی داعش صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور سفرای عراق و سوریه در تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این نشست که با عنوان خطر تروریسم بر امنیت جهانی در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد، عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران در سخنانی با تبریک ماه مبارک رمضان به ملت و دولت ایران گفت: امروز نمی‌توان اوضاع عراق و سوریه و منطقه را از هم جدا دانست. بیش از سه سال است که سوریه در برابر جنگ با گروه‌های تکفیری قرار دارد که غرب حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از آنها دارد و هدف از این اقدامات ضعیف ساختن سوریه و ایجاد تفرقه و از میان بردن مقاومت در منطقه است.

وی ادامه داد: از ابتدای این بحران به منظور مقابله با این طرح صهیونیستی شاهد اراده و وحدت مردم سوریه در برابر تکفیری‌ها و تروریست‌ها بودیم. پس از سه سال از این جنگ تروریستی، غرب، آمریکا و برخی قوای منطقه‌ای نتوانسته‌اند که اراده سوریه و دولت آن را به شکست بکشانند.

عدنان محمود افزود: کسانی که اوضاع سوریه را دنبال می‌کنند پیروزی‌های سوریه را در مناطق مختلف مانند قلمون و ریف دمشق به خوبی مشاهده می‌کنند. هم‌چنین شاهد بازگشت امنیت در کسب و حمص و بازگشت مردم به مناطق مختلف با وجود تروریسم تکفیری هستیم.

سفیر سوریه گفت: به دلیل اراده مردم و ارتش تروریسم نتوانسته است اهداف خود را در سوریه محقق سازد و همچنان سوریه تمامیت ارضی خود را حفظ کرده است. مرحله سرنوشت‌ساز در این کشور مساله برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود که با مشارکت گسترده مردمی و حضور 73 درصد از مردم سوریه در داخل وخارج کشور همراه بود و مردم با اراده خود از طریق صندوق‌های رای به مقاومت در برابر تروریست‌ها پرداخته و بر بازسازی کشور و حفظ وحدت ملی‌شان تاکید کردند.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه و انتخابات پارلمانی در عراق وقایع جدیدی را در منطقه رقم زد که مهم‌ترین آنها مقابله با مجموعه‌های تکفیری و تروریسی بود که ملت‌های سوریه و عراق بر آن تأکید دارند. هیچ کس در منطقه و جهان نمی‌تواند مقابل خواست ملت سوریه در این خصوص بایستد و ملت سوریه مخالف دخالت در امور داخلی خود است.

عدنان محمود تصریح کرد: غرب، آمریکا و برخی کشورهای منطقه در خصوص بحران سوریه مسئولیت دارند و مسئول ریخته شدن خون مردم عراق و سوریه هستند و از ابتدای جنگ تروریستی در سوریه، دمشق نسبت به این امر هشدار داده است به ویژه در خصوص گسترش آن در منطقه، امروز جامعه بین‌المللی باید بیش از گذشته به شکل جدی اقدام به مقابله با تروریست‌ها کند و کشورهای حامی تروریست را مجبور به عدم ارسال سلاح و کمک مالی به آنها کند و مانع ورود تروریست ها به سوریه شود. پدیده تروریسم به تهدید بزرگی برای مردم جهان و منطقه تبدیل شده است و غرب و آمریکا و برخی از کشورهای منطقه مسئولیت مستقیم آن را برعهده دارند.

وی افزود: نکته اساسی در این مورد آن است که رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها دو روی یک سکه هستند و این طرح آمریکایی صهیونیستی برای ارسال تروریست‌ها به عراق و لبنان و سوریه است و صهیونیست‌ها به حمایت از این گروه‌ها می‌پردازند تا به مناطق مختلف سوریه تعدی کنند و در حق مردم جنایت کنند در حالی که این رژیم در بیمارستان های خود از زخمی های تروریست‌ها پذیرایی می‌کند. کشورهای غربی و آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای باید بر اساس تصمیم های بین المللی اقدام به مقابله با تروریسم در سوریه کنند.

سفیر سوریه در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ضرورت اتحاد دو کشور(عراق و سوریه) در برابر تروریست‌ها که ریشه آن یکی است گفت: ریشه تروریست در دو کشور یکی است و غربی ها و آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه از آن حمایت می کنند و این امر نیازمند وحدت و کوشش تمام کشورها برای مقابله با آنها و حفظ امنیت در منطقه است و باید دانست این تهدید تنها در قبال عراق و سوریه نیست بلکه کل منطقه و محور مقاومت در معرض خطر قرار دارد و آنها با طرح خود می خواهند کل منطقه را دچار تفرقه و چنددستگی کنند و حامیان آنها از جمله آمریکایی ها اعلام کردند که با ضربه به سوریه باید کمر مقاومت را بشکنیم. نقش آمریکا در حمایت از تروریست ها در سوریه نقشی اساسی است. مسئول امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن از گروه‌های مسلح با ارسال اسلحه‌های مرگبار و غیر مرگبار حمایت می کند. آمریکا اولین کشوری است که به دموکراسی خواهی مردم و صندوق های رای سوریه احترام نمی گذارد و هدف آن از میان بردن سوریه است و در سیاست آمریکا تناقض وجود دارد و این نشانه دشمنی آنهاست و اگر آمریکا در مواضع خود در خصوص مقابله با تروریست صادق است باید به خواست مردم احترام بگذارد و با تروریست ها مقابله کند. آمریکا این گروه ها را روی کاغذ تروریستی می‌داند اما در عمل با ارسال سلاح از آنها حمایت می‌کند.

وی درباره انتشار نقشه‌ای از سوی برخی منابع غربی که در آن عراق و سوریه تجزیه شده بود و این سوال که آیا دو کشور برای جلوگیری از این امر از دوستان خود کمک می‌گیرند؟ اظهار کرد: از اولین روزهای اجرای این طرح غربی مردم سوریه ابعاد آن را فهمیدند طرحی که هدف آن تضعیف محور مقاومت وتجزیه سوریه و منطقه بود و مردم سوریه با تمام امکانات در برابر آن ایستادند اما این طرح هرگز پیروز نخواهد شد و ایران دائما در کنار سوریه و عراق برای مقابله با تروریست ها ایستاده و هرگونه دخالت در امور داخلی این کشورهای را مردود می داند.

سفیر سوریه در پاسخ به این که آمریکا از چه گروه‌هایی در سوریه حمایت می‌کند؟ به ویژه اینکه اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت که از هیچ گروهی از مخالفان سوریه دفاع نمی‌کند اما اخیرا یک هواپیمایی بدون سرنشین آمریکایی در سوریه سرنگون شد، بیان کرد: امریکا دائما با سلاح‌های مرگبار خود از مخالفان سوریه حمایت می‌کند و امروز می‌بینیم که مجموعه‌های تروریستی با صهیونیست‌ها همکاری می کنند و اخیرا دیدید که درگیری‌هایی در مرز سوریه و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و صهیونیست‌ها به هدف قرار دادن مردم سوریه اقدام می کنند و این امر در حمایت از تکفیری‌ها صورت می‌پذیرد.

وی درباره سرانجام پرونده آشتی ملی در سوریه گفت: تاکید می‌کنم که این پرونده در رأس اولویت های حکومت سوریه قرار دارد و در نقاط مختلف کشور پیگری می شود این امر نشانگر خواست مردم سوریه در بازگشت امنیت و حفظ و ثبات ومقابله باتروریست ها و بازسازی کشور است تا آوارگان به مناطق خود بازگردند و این امور از اولویت های حکومت سوریه است و دیدید که در کسب و حمص قدیم بعد از اینکه ارتش مناطق را باز پس گرفت و تروریست ها را از آنجا راند. بازگشت مردم آغاز شد و ارتش سوریه همچنان به پیشرفت ها و پیروزی های چشمگیر خود ادامه می دهد.

سفیر سوریه درخصوص موضع دو گانه ترکیه در خصوص بحران سوریه و عراق بیان کرد: حکومت ترکیه در خصوص بحران سوریه دچار دوگانگی نیست حکومت اردوغان مسئولیت مستقیم درکشتار مردم سوریه در نتیجه حمایت از گروهایی تروریستی دارد و شنید اید که بسیاری از مسئولین ترک از قبیل نمایندگان و احزاب ترکیه، دولت این کشور را به آلوده بودن در بحران سوریه متهم می کنند و برخی از این احزاب اسناد موثقی را در خصوص دخالت دولت اردغان در بحران سوریه ارائه داده اند.

انتهای پیام

کد N356174

وبگردی