آفتاب

دولت اوکراین جدایی طلبان را به نقض آتش بس متهم کرد

دولت اوکراین جدایی طلبان را به نقض آتش بس متهم کرد

تهران- ایرنا- نیروهای دولت اوکراین جدایی طلبان طرفدار روسیه را به نقض آتش بس و حمله به پاسگاه های نظامی کی یف در بعضی مناطق شرقی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، ˈولادیسلاو سلزینوفˈ سخنگوی عملیات ضدتروریستی دولت کی یف علیه جدایی طلبان، با اعلام حمله شامگاه دوشنبه جدایی طلبان طرفدار روسیه به مواضع دولت اوکراین گفت: جدایی طلبان آتش بس را رعایت نمی کنند.

براساس این گزارش، درحالیکه کی یف آتش بس یک هفته ای را تا 27 ژوئن (6 تیر) اعلام کرده، درگیری مستمری علیه نیروهای دولت اوکراین گزارش نشده و ارتش کی یف تلفاتی نداشته است.

با وجود این، سلزینوف در صفحه فیس بوک خود نوشت: جدایی طلبان با استفاده از خمپاره و پرتاب نارنجک به پاسگاه نیروهای دولتی نزدیک شهر ˈاسلاویانسکˈ حمله کردند اما در حمله به مقر دیگری نزدیک مرز روسیه، از تسلیحات سبک استفاده کردند.

وی یادآور شد: نیروهای دولت اوکراین به دلیل آتش بس اعلام شده توسط ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری این کشور از روزجمعه گذشته به اقدامات جدایی طلبان پاسخ نداده اند.

آتش بس اعلام شده توسط پوروشنکو بخشی از طرح صلح او برای پایان دادن به اقدامات جدایی طلبان در شرق اوکراین و نزدیک مرز روسیه است.

بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر درعرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت، اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و مناقشه بر سر قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین از تبعات این رویارویی بوده است.

دولت کی یف، اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به طرفداری از جدایی طلبان فعال در استان های شرق و جنوب شرقی اوکراین متهم می کنند که از آوریل (فروردین/اردیبهشت) کنترل بسیاری از شهرهای این مناطق را در دست گرفته و خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند.

اروپام**9157**1485 ** 1064
کد N356086

وبگردی