آفتاب

مقام سابق آمریکایی: نقش ایران درمنطقه پررنگ تر شده است

مقام سابق آمریکایی: نقش ایران درمنطقه پررنگ تر شده است

تهران-ایرنا- ˈرندا فهمی هیدومˈ از مقامات ارشد سابق وزارت انرژی آمریکا گفت: ایران همواره به عنوان همسایه عراق، نقش مهمی در منطقه خاورمیانه داشته است، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری، چنین نقشی پر رنگ تر شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی موسسه پلاتس، این مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا در دولت ˈجورج بوشˈ رئیس جمهوری سابق این کشور در یک برنامه تلویزیونی با بیان این مطلب افزود: بحران عراق می تواند به ˈگشایشی گستردهˈ در روابط بین تهران و واشنگتن منجر شود اما از اشاره به کاهش بیشتر تحریمهای نفتی ایران خودداری کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اکنون ایران در بحران عراق در همان طرفی قرار دارد که آمریکا قرار دارد. ما به دنبال شکست دادن گروه شورشی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش هستیم و ایرانی ها نیز همین هدف را دنبال می کنند.

وی در رابطه با ایران گفت: من فکر می کنم برخی بده و بستان ها و تعاملاتی وجود دارد. ما در حال مذاکره با ایران درباره مسائل هسته ای این کشور هستیم و از این رو من فکر می کنم شاهد گشایش گسترده کلی در روابط ایران و آمریکا باشیم.

فهمی افزود: تاکنون جنگ بین شورشیان و دولت عراق به دور از تاسیسات اصلی تولید نفت در جنوب عراق رخ داده است اما این تاسیسات همچنان هدف اصلی داعش است زیرا آنها می دانند که این منطقه مرکز اصلی تولید نفت در عراق و قلب ثبات مالی این کشور است.

درگیری های کنونی در عراق درست پس آن آغاز شد که این کشور با تولید روزانه حدود 3 میلیون بشکه نفت، بار دیگر جایگاه خود را در بازار انرژی جهان بازیافته است.

این کارشناس انرژی گفت: تبعات ناخوشایند حمله احتمالی داعش به این تاسیسات نه تنها در اروپا و آسیا، بلکه در آمریکا بسیار شدید خواهد بود. همه نگاه ها به قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بازار آمریکا معطوف خواهد بود.

وی افزود: درگیری ها در عراق در مناطق شمالی این کشور و به ویژه کرکوک متمرکز است و داعش با مقاومت دولت منطقه ای کردستان عراق مواجه است. تنش ها بین دولت مرکزی و دولت منطقه ای کردستان بر سر تولید نفت از زمان آغاز درگیری ها افزایش یافته است و هر دو دولت آمریکا و عراق تمایلی ندارند کردستان از کنترل دولت مرکزی خارج شود.اما کردها و منطقه کردنشین و کردستان عراق خود را ماهیتی مستقل و جداگانه تصور می کنند و البته آنها از منابع غنی نفت در منطقه کردستان برخوردارند.

این مقام سابق آمریکایی هشدار داد در صورتی که شورشیان داعش به پیروزی های خود علیه نیروهای عراق ادامه دهند با قوای کامل به سمت تاسیسات جنوب عراق روانه خواهند شد.

بعلاوه، اوضاع در کشورهای دیگر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، برای مثال لیبی، ناآرام است و این امر تبعات ناگواری در بزرگترین تولیدکنندگان بالقوه نفت در جهان خواهد داشت.

وی درباره تاثیر چنین اوضاعی بر شرکت های نفتی آمریکا گفت: این شرکت ها در بحران های سیاسی بسیار ماهرانه عمل می کنند و در بسیاری از اوقات جلوتر از زمان پیش می روند.

رسانام**9158**1566

Randa Fahmy Hudome
کد N355616

وبگردی