آفتاب
با تصویب نمایندگان؛

بررسی با اولویت طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری

بررسی با اولویت طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی با اولویت طرح یک فوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درخواست تغییر دستور در مورد طرح یک فوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراع و علائم تجاری از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان پیشنهاددهنده این طرح گفت: ما در پی تمدید قانون موقت ثبت اختراعات و علائم تجاری به مدت یکسال هستیم.

وی افزود: اجرای آزمایشی این طرح سال گذشته برای یکسال تمدید شد که در این مدت قانون دائمی شدن آن مورد بررسی قرار گرفته و آماده شد اما به دلیل خواست دولت پیشنهاد شده که برای غنای کار و یک کاسه شدن موضوع طرح را موقتا نگه داریم تا کار مشترکی بین دولت و مجلس صورت گرفته و طرح جامع، ثبت اختراعات، علائم تجاری و مالکیت فکری را تهیه و ارائه دهیم.

افتخاری ادامه داد: ما خلاء قانونی داریم، یکماه است که مخترعان وقتی مراجعه می کنند، مجریان نمی‌توانند اختراعات آنها را ثبت کنند، چون قانون در این باره در دست اجرا نداریم.

به گزارش مهر، احمدعلی مقیمی در مخالفت با این طرح گفت: با توجه به اینکه آئین نامه داخلی مجلس فوریت ها را مشخص کرده و اولویت بندی صورت گرفته است، باید اجازه داد طرح هایی که یکسال با فوریت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین محمدعلی اسفنانی، عضو کمیسیون قضائی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: یکماه است که قانون ثبت اختراعات نداریم.

وی افزود: اگر اختراعات ثبت نشود، ممکن است ثبت آن در جای دیگر و یا خارج از کشور صورت گیرد و انگیزه از کسانی که به دنبال اختراع هستند، گرفته شود. از این رو، برای ثبت اختراع باید قانون لازم را داشته باشیم.

اسفنانی تصریح کرد: اگر این مدت زمان یکساله را تمدید کنیم، لایحه دولت واصل و قسمتی از این طرح قانونی که در کمیسیون در حال بررسی است، تصویب خواهد شد.

به گزارش مهر، این پیشنهاد با 107 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از 119 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

بر این اساس و به گفته محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت، بررسی این طرح فردا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

کد N355517

وبگردی