آفتاب
وزیر دادگستری:

جمهوری اسلامی بهترین دارو را برای درمان امراض بشر دارد

جمهوری اسلامی بهترین دارو را برای درمان امراض بشر دارد

وزیر دادگستری گفت: جمهوری اسلامی حامل یک فرهنگ و بازشناسی حقوق انسان با مبانی ملهم از آموزه‌های الهی است و تلقی ما این است که جمهوری اسلامی امروز بهترین دارو را برای درمان امراض بشر در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در اولین نشست بررسی نقش رهبران دینی در کاهش خشونت علیه کودکان گفت: موضوع حقوق شهروندی مهمترین مساله‌ هر جامعه‌ای است و خوشبختانه این منطق به یک منطق فراگیر در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا حقوق کودک از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: کودکان با دارا بودن وصف انسانی امکان احقاق حق و دفاع از حقوق خود را ندارند و جامعه‌ متعالی و حق مدار باید اهتمام بیشتری به تحقق حقوق کودکان خود داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع این نشست گفت: وحی بر پیامبر اسلام (ص) پیوسته استمرار داشت و ارتباط او با مبدا هستی برقرار بود، اما 15 روز این ارتباط قطع شده بود. کفار خوشحال بودند از این که این فرصت خوبی است و می‌گفتند ظاهرا ادعاهای پیامبر دارد رنگ می‌بازد. آنها از این فرصت سعی کردند استفاده کنند و جنگ روانی راه بیاندازند.

وی ادامه داد: پس از 15 روز سوره‌ ضحی بر پیامبر(ص) نازل شد که در آیاتی از آن خطاب به پیامبر (ص) گفته شد که آیا تو یتیم نبودی و ما به تو پناه دادیم. آیا تو ناآگاه نبودی و ما تو را راهنمایی کردیم. آیا تو برای رفع حوائج مادی نیازمند نبودی و ما تو را بی‌نیاز کردیم؟ این آیا آیاتی الهام بخش و تاثیر گذار است. حجتی که خدا برای رها نکردن پیامبر (ص) ارائه می‌کند این است که به او می‌گوید تو یتیم و ناآگاه بودی و نیاز مادی داشتی.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت پایگاه حمایتی قانونی، حقوقی و عاطفی از کودکان گفت: توجه خداوند به یتیم نشان می‌دهد که دین بیشترین حمایت را در این زمینه دارد. ما این نمونه‌ها را در ادیان آسمانی دیگر از جمله دین‌های یهود و مسیحیت بسیار فراوان می‌بینیم.

وزیر دادگستری با اشاره به لزوم توجه به یتیمان و محرومان به‌ویژه در ماه‌های شعبان و رمضان تاکید کرد: بحث پیدا کردن زبان و فهم مشترک و موضوعات و توجه به مصوبات پذیرفته شده بین‌المللی باید یک تفاهم و همگرایی بیشتر را برای تعامل بیشتر ایجاد کند.

وی با تاکید بر اهمیت دعوت به عمل و اجرای آموزه‌ها گفت: ما در دنیا کم قانون و آموزه نداریم. تعداد زیادی منشور و کنوانسیون و قوانین داخلی و بین‌المللی داریم ولی مشکل ما عمل نکردن، تسامح و حق گریزی است و متاسفانه بیشترین تجاوزات در این زمینه از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر و حقوق کودک اتفاق می‌افتد. چنانچه در کشورهایی نظیر عراق و افغانستان و سوریه بزرگترین فجایع تاریخ معاصر شکل گرفته است. چه کسی اینها را ایجاد کرده است؟

این فجایع را کسانی متاسفانه ایجاد کرده‌اند که شیپور حمایت از حقوق کودک و حقوق بشر را در دست دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین خرید کودک امروز توسط کشورهای پیشرفته اتفاق می‌افتد افزود: بیشترین آزمایش روی کودکان در کشورهای پیشرفته اتفاق می‌افتد و آزمایش سلاح‌های ضعیف شده‌ اتمی در عراق نیز روی کودکان انجام شده است.

وزیر دادگستری اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی و انقلاب ما حامل یک فرهنگ و بازشناسی حقوق انسانی با مبانی روشن و قوی ملهم از آموزه‌های الهی و آسمانی است. تلقی ما این است که جمهوری اسلامی امروز بهترین دارو را برای درمان امراض بشر در اختیار دارد و آمادگی دارد آن را در اختیار دیگران نیز قرار دهد و خوشبختانه مقدمات این موضوع فراهم شده است؛ زیرا همفکرانی در دنیا ایجاد شده‌اند.

پورمحمدی گفت: ما در زمینه‌ حقوق کودک نیازمند بازتولید مفاهیم و آموزه‌های دینی و به روز رسانی و متناسب کردن آنها با نیازهای روز هستیم.

وی گفت: وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی حقوق کودک این رسالت را تعقیب می‌کند و دولت یازدهم نیز عنایت ویژه‌ای به حقوق بشر به ویژه حقوق کودکان و زنان دارد و امیدواریم همه‌ صاحب‌نظران نیز در این جهت عنایت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

کد N355439

وبگردی