آفتاب

تویسرکانی عنوان کرد: ارائه بیش از 45 میلیون خدمت در سال 92 توسط سازمان ثبت اسناد

تویسرکانی عنوان کرد: ارائه بیش از 45 میلیون خدمت در سال 92 توسط سازمان ثبت اسناد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت که سازمان متبوعش در سال گذشته 45.5 میلیون خدمت به مردم ارائه کرده است که بیش از 30 میلیون این خدمات به صورت الکترونیکی بوده است.

به گزارش خبرنگار «حقوقی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی که در دومین روز از هفته قوه قضاییه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر سخن می‌گفت، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از معدود سازمان‌هایی است که بیش از یک قرن سابقه دارد و همه مردم به نوعی با خدمات آن مرتبط هستند.

او ادامه داد: طبیعی است که ما در شرایط امروز نیاز به تحول اساسی در فرآیند خدمت‌رسانی داشتیم و در سال 92 نیز سازمان ثبت بیش از 45.5 میلیون خدمت به مردم ارائه کرد که بیش از 30 میلیون خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: سالانه ده‌ها میلیون کاغذ بهادار در چاپخانه‌های دولتی چاپ می‌شد ولی با استفاده از سیستم ثبت آنی استفاده از این اوراق امروز به حداقل رسیده است و استعلامات نیز از سیستم دستی به الکترونیکی تبدیل شده است.

تویسرکانی با بیان این که سالانه 25 میلیون سند رسمی صادر می‌شود افزود:‌ از شهریور 92 سیستم ثبت الکترونیکی راه‌اندازی شد که این امر آثار خوبی از جمله برای جلوگیری از برخی مفاسد دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر و نقش آن در ارتقای سلامت اداری و نظم حقوقی جامعه افزود: امروز هر ملک دارای یک کد واحد کشوری است. ما تاکنون هفت میلیون سند در قالب کاداستر صادر کرده‌ایم و معاملات ثبت شده نیز دارای کد واحد هستند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: اگر دغدغه بروکراسی‌های زائد و فساد اداری داریم باید بدانیم که مقابله با این موارد با آسیب‌شناسی و اصلاح ساختارها محقق می‌شود. ما در حوزه‌های مختلف این آسیب‌شناسی را انجام دادیم و هرچند تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی یک راه سخت را طی کرده‌ایم.

او درباره اثر اجرای سیستم ثبت آنی در کاهش مراجعات حضوری گفت: در رابطه با ثبت شرکت‌ها در تهران در سال گذشته روزانه بیش از 10 هزار مراجعه‌کننده داشتیم اما امروز کم‌تر از هزار نفر مراجعه‌کننده داریم که این امر از طریق اصلاح ساختارها صورت گرفته است.

تویسرکانی گفت: هم‌چنین با اجرای این طرح در دفاتر اسناد مکاتبات کاغذی بسیار زیادی که برای نقل و انتقال املاک انجام می‌شد حذف شد که این امر در کاهش فساد موثر است.

وی درباره پیشینه طرح کاداستر گفت: در سال 73 قرار بود ظرف 20 سال عرصه شهرها تحت سیستم کاداستر قرار گیرد که این امر انجام شد و آنچه که امروز نیاز داریم کاداستر جامع کشوری است که خوشبختانه قسمت عمده طرح مربوط به آن در مجلس تصویب شد و با تصویب کامل این طرح حتی کوه‌ها و دریاها نیز تحت سیستم کاداستر قرار می‌گیرد که از این طریق یک نظم حقوقی در رابطه با اراضی دولتی ایجاد می‌شود. و این امر در مقابله با پدیده‌هایی نظیر زمین‌خواری تاثیر بسیار زیادی دارد.

انتهای پیام

کد N355280

وبگردی