آفتاب

بیانیه اختتامیه کنگره بین‌المللی سبط النبی‌الاکبر امام حسن مجتبی (ع)

بیانیه اختتامیه کنگره بین‌المللی سبط النبی‌الاکبر امام حسن مجتبی (ع)

کنگره بین‌المللی سبط النبی‌الاکبر امام حسن مجتبی (ع) روز دوشنبه - 2 تیرماه - با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار «دین و اندیشه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی: إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یتطهرکم تطهیراً

با عنایت خداوند متعال و الطاف حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع) در سی‌وپنجمین سال عمر پر برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (دام ظله العالی) که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین شده است، در تاریخ اول و دوم تیرماه 1393 مطابق با 24 و 25 شعبان المعظم در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد و اساتید، محققان، نویسندگان و فرهیختگان داخلی و خارجی در برنامه‌های کنگره و کمیسیون‌های پنج‌گانه طی دو روز مشارکت کردند.

شرکت‌کنندگان ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام مقام معظم رهبری نسبت به مسائل دینی و فرهنگی و هدایت و راهنمایی‌های معظم له در مسائل مهم جهان اسلام و هشدار نسبت به اقدامات جریانات تکفیری در کشورهای اسلامی و نیز سپاسگزاری از دولت جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه رییس محترم جمهوری اسلامی که این اجلاس را افتتاح کردند، بر موارد ذیل تأکید می‌نمایند:

1. شرکت‌کنندگان در کنگره، با تأکید بر آنچه در منابع شیعه و سنی درباره فضایل سبط النبی امام حسن مجتبی(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص) و واقعیت‌های تاریخی آمده است، سیره فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و تربیتی آن حضرت را بهترین الگو برای تأسی جهانیان می‌دانند.

2. شرکت‌کنندگان در این کنگره، تلاش علمی، پژوهشی و ادبی فراوانی کردند تا با ارائه محتوایی شفاف، مقالاتی معتبر و راهکارهایی عملی، زمینه را برای الگوگیری از سیره نورانی حضرت سبط النبی (ع) برای جامعه انسانی فراهم نمایند؛ که این تلاش‌ها در مجموعه آثار کنگره منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

3. شرکت‌کنندگان در این کنگره با تأسی به سیره ائمه اطهار به‌ویژه صلح تاریخی امام حسن مجتبی (ع) بر ضرورت تقویت وحدت میان مسلمین و هوشیاری نسبت به فتنه‌های مذهبی و حوادث جاری در جهان اسلام تأکید می‌کنند.

4. ضمن تأکید بر انحراف جریان‌های تکفیری به‌ویژه گروه مسلح داعش از مسیر اسلام ناب، از حامیان مالی، سیاسی و معنوی این جریان‌ها می‌خواهند از فتنه‌گری، فتنه انگیزی و کشتار مسلمانان دست بردارند و اعمال و اقدامات این تروریست‌ها را طرد و محکوم کنند.

5. بر ضرورت مقابله قاطبه مسلمانان با جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و توطئه‌های دشمنان اسلام تاکید می‌کنند.

6. بار دیگر ضمن تاکید بر لزوم آگاهی نسبت به توطئه‌ها و دشمنی‌های استکبار جهانی در جهان اسلام، از علما، سیاستمداران، نخبگان و ملت‌های مسلمان می‌خواهند با این توطئه‌ها مقابله کرده و در برابر فتنه‌انگیزان و دشمنان وحدت امت اسلامی بایستند و با عنایت به فرمایش پیامبر عظیم‌الشأن (ص) که «اذا ظَهرت البِدَع فللعالم أن یُظهِر عِلمَه» با شیاطین بدعت‌گذار و زمینه‌سازان سلطه دشمنان قسم خورده اسلام بر سرزمین‌های اسلامی مقابله کنند.

7. با تاکید بر وحدت و یکپارچگی جغرافیایی عراق عزیز و حمایت از فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی و نظر علمای شیعه و سنی در ضرورت جهاد در دفاع از مردم عراق، از همه مردم اعم از برادران شیعه و سنی عراق می‌خواهند در برابر توطئه رژیم‌صهیونیستی و عوامل و هم‌پیمانان آنها به‌ویژه گروه جنایت پیشه داعش ایستادگی کرده و بدانند که همه امت اسلام در این دفاع مقدس حامی و پشتیبان آنها خواهند بود.

8. بر علما، اندیشمندان و همه دلسوزان اسلام عزیز فرض است که نسبت به خطر آمریکا و اسرائیل غاصب توجه ویژه داشته و در برابر توطئه اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی این دشمنان بشریت آگاه باشند و بدانند که اقدامات جریان‌های تکفیری، ایجاد فتنه و مکر و حیله‌هایی برای منحرف کردن مسلمانان و دولت‌های اسلامی از دشمن اصلی بشریت یعنی رژیم‌صهیونیستی و آمریکای جهانخوار می‌باشد.

9. مجمع جهانی اهل بیت (ع) و نهادهای شرکت کننده در این اجلاس ضمن درخواست از همه علما و نهادهای علمی و فرهنگی برای تحقیق و تتبّع در معارف و آموزه‌های اهل بیت(ع) و ارائه فرهنگ انسان‌ساز اسلامی به زبان‌های زنده دنیا و استفاده از فناوری‌های نوین تبلیغی، ضروری می‌دانند که در نیل به این هدف مقدس به هم اندیشی و همکاری گسترده در عرصه‌های مختلف بپردازند.

10. اجتماع‌کنندگان در کنگره بین‌المللی سبط‌النبی از همه مراکز پژوهشی و تحقیقاتی انتظار دارند که نسبت به وحدت و همبستگی جهان اسلام اهتمام بیشتری داشته و به سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، که خداوند آنها را محور وحدت و اخوّت اسلامی قرار داده، تاسی جسته و آموزه‌های مکتب اهل بیت (ع) را در ایجاد تقریب میان مذاهب و طوایف اسلامی مد نظر قرار دهند.

11. مجمع جهانی اهل بیت در نظر دارد تا در سال 1394 کنگره بین‌المللی امام سجاد زین‌العابدین(ع) را برگزار نماید. لذا متواضعانه از همه پژوهشگران، فرهیختگان و نهادهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی دعوت می‌کنیم با مشارکت علمی خود در پربار کردن آن همایش نیز یاریگر ما باشند.

12. در پایان و با تشکر مجدد از تلاش‌ها و همکاری‌های مجدانه همه پژوهشگران، محققان، نویسندگان به‌ویژه نهادهای همکار در برگزاری این کنگره، از همه این عزیزان انتظار می‌رود در تداوم این راه مقدس، که انشاءالله مرضی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گرفته باشد، ما را یاری نمایند.

امید که این تلاش‌ها مورد قبول روح منوّر سبط اکبر پیامبر حضرت ابامحمد امام حسن مجتبی (ع) قرار گرفته باشد. سلام‌الله علیه یومَ وُلِد، و یومَ استُشهِد، و یومَ یُبعث حیّاً.»

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شرکت‌کنندگان در کنگره سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع)

دوم تیرماه 1393

انتهای پیام

کد N355276

وبگردی