آفتاب

وقوع زمین لرزه شدید در جزایر نیوزیلند

وقوع زمین لرزه شدید در جزایر نیوزیلند

گزارش دریافتی حاکی است زمین لرزه شدیدی به بزرگی 6.9 (شش و 9دهم) درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) اوایل وقت سه شنبه در جزایر دورافتاده ˈکرمادکˈ در آبهای برون ساحلی نیوزیلند به وقوع پیوست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ˈولینگتونˈ، مرکز زلزله نگاری آمریکا اعلام کرد این زمین لرزه درساعت 19: 7 (هفت و 19دقیقه) به وقت محلی در 96 کیلومتری جنوب شرق جزیره ˈرائولˈ از جزایر ˈکرمادکˈ در عمق 20کیلومتری بستر اقیانوس صورت گرفت.

جزایر عمدتا غیرمسکونی ˈکرمادکˈ درشمال شرق ˈنورث آیلندˈ نیوزیلند واقع شده است.

این مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام مستقر در ˈهاواییˈ آمریکا اعلام کرد این زمین لرزه که با دو پس لرزه شدید 6.3 ریشتری همراه بود، خطر وقوع سونامی شدید و ویرانگر درپی نداشته است.

بااین حال گفته می شود زمین لرزه هایی به این شدت معمولا موجب بروز سونامی مخرب در طول سواحل واقع در چند صدکیلومتری مرکز وقوع زلزله می شود.

نیوزیلند در یک منطقه موسوم به ˈحلقه آتشˈ در محدوده فلات استرالیا و اقیانوس آرام قرارگرفته و طی یک سال تا 15 هزار لرزش زمین درآن صورت می گیرد.

براساس این گزارش، وقوع زمین لرزه 6.3 ریشتری در ماه فوریه (بهمن) سال 2011 میلادی در شهر ˈکریست چرچˈ در ˈساوث آیلندˈ نیوزیلند موجب مرگ 185 نفر شد.

آساق 1450**1577
کد N355109

وبگردی