آفتاب

مرگ یک زائر مالزیایی مشکوک ابتلا به کرونا در هواپیما

مرگ یک زائر مالزیایی مشکوک ابتلا به کرونا در هواپیما

کوالالامپور - ایرنا - مرگ یک زائر مالزیایی در بازگشت از سفر حج هواپیمای خطوط هوایی عربستان با 350 سرنشین را مجبور به فرود در سریلانکا کرد.

به گزارش ایرنا، اواخر اردیبهشت ماه نیز یک مالزیایی که به عربستان سفر کرده بود به دلیل مشکل تنفسی که از علایم ابتلا به ویروس کرونا است در داخل هواپیما و در مسیر جده به کوالالامپور درگذشت و 119 مسافر و خدمه هواپیما را راهی قرنطینه کرد.

خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) اعلام کرد زائر مالزیایی که روز گذشته با یک شرکت متعلق به عربستان در حال بازگشت به مالزی بود نیز بر اثر تنگی نفس جان باخته است.

براساس قوانین پرواز، در صورتی که مرگی در هواپیما رخ داد هواپیما باید در نزدیک ترین فرودگاه فرود آید تا فرایند رسیدگی به فرد فوت شده انجام شود.

این پرواز با تاخیر 12 ساعته شب گذشته در فرودگاه بین المللی شهر کوالالامپور فرود آمد.

این پرواز 350 مسافر از جمله 36 زائر داشت که 11 روز پیش مالزی را قصد زیارت خانه خدا ترک کرده بودند.

هر چند این گزارش به علت مرگ این زائر مالزیایی اشاره ای نکرده است، اما مشکلات تنفسی می تواند از علائم عفونت کرونا یا ویروس ˈمرسˈ باشد که در شهریور سال 1391 در عربستان شناسایی شد و تاکنون 140 قربانی داشته است.

وزارت بهداشت مالزی تاکنون اعلام نکرده است مسافران این هواپیما به قرنطینه برده شده اند، اما تمام 107 مسافر و 12 خدمه پرواز هواپیمایی که اواخر اردیبهشت مسافر آن جان باخت تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش ها در قرنطینه قرار گرفتند.

نخستین مرگ یک مالزیایی بر اثر ابتلا به کرونا 24 فروردین ثبت شد و در آن تاریخ یک مرد 54 ساله که از سفر حج بازگشته بود به دلیل این بیماری درگذشت.

سندرم تنفسی خاورمیانه موسوم به کرونا از خانواده ویروس سارس است که در سال 2003 هشت هزار و 273 نفر را در آسیا آلوده کرد و 9 درصد از آنها جان خود را از دست دادند.

خطر مرگ با آلوده شدن به این ویروس در مقایسه با سارس بیشتر است اما انتقال این ویروس به راحتی سارس انجام نمی شود.

در حال حاضر درمانی برای این نوع ویروس وجود ندارد و واکسنی نیز برای جلوگیری از مبتلا شدن به آن تهیه و تولید نشده است.

علت این بیماری هنوز ناشناخته است، اما از علایم اصلی این بیماری تب، سرفه و مشکلات حاد تنفسی است. بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد . در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال ، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است .

انتشار خبر آلوده شدن شماری از شهروندان آمریکایی به ویروس مرس، گستره سندروم تنفسی خاورمیانه را نه تنها در جنوب شرق آسیا بلکه به منطقه آمریکای شمالی نیز کشانده و نگرانی های جهانی در مورد رشد شمار مبتلایان به این بیماری را افزایش داده است.

آخرین آمار از آلوده شدن بیش از 800 نفر 18 کشور جهان به ویروس مرس حکایت دارد که از میان مبتلایان، 312 نفر جان خود را از دست داده اند.

آساق**د.م**1611
کد N354880

وبگردی