آفتاب

آیت الله سید محسن هزاوه‌ای همدانی از یاران امام و انقلاب درگذشت

آیت الله سید محسن هزاوه‌ای همدانی از  یاران امام و انقلاب درگذشت

آیت الله سید محسن هزاوه‌ای همدانی عضو جامعه روحانیت مبارز و از یاوران امام و انقلاب عصر امروز دوشنبه دوم تیرماه 93 دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بنابر اعلام روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مراسم تشيع پیکر این مجاهد نستوه روز سه شنبه سوم تيرماه ساعت 10 صبح از مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی در خیابان یوسف اباد تهران برگزار خواهد شد.

آیت الله سید محسن هزاوه‌ای همدانی فرزند مرحوم حاج سید حسن واعظ (مسئله‌‏گو) هزاوه‏ای متولد ۱۳۰۴ شمسی، در شهرستان همدان بود. او تحصیلات کلاسیک را تا در سطح سیکل گذراندند و از سال ۱۳۲۷ در مدرسه آخوند همدان مشغول تحصیل علوم حوزوی شده و پس از یک سال با جمعی از طلاب همدانی به قم آمد و در مدرسه دار الشفاء ساکن شد. به گفته خودش، از بهترین ساعات عمر او همان روزهای اول تحصیل در قم و در درس اخلاق امام(ره) در مدرسه فیضیه بود. بعدا در درسهای حضرات آیات مشکینی، صدوقی و سلطانی و حاج شیخ عبدالجواد و حاج میر عبدالرزاق و مطهری و صدر و علامه طباطبایی و بالمال حضرت آیت اللّه العظمی بروجردی تا آخر و فقه و اصول امام تا آخر شرکت کرد.

وی سپس در سال ۴۳ به تهران آمد و تا پایان عمر در تهران سکونت داشت.

آیت الله هزاوه‌ای از سال شروع حرکت انقلابی در کنار امام، در دفتر ایشان در جهات مختلف، از جمله پخش اعلامیه همکاری داشت. تا این که مرحوم آیة الله اشراقی (داماد امام) وی را به تهران جهت اقامه نماز در یکی از مساجد دعوت می‌‏کند. از همان سال ۱۳۴۳ تاکنون ایشان در تهران اقامت داشته و به اقامه نماز جماعت، اداره جامعه روحانیت مبارز منطقه چهار تهران به تبلیغ مشغول‏ بود. همچنین تدریس در مدرسه چیذر را از زمان آمدن به تهران تا پیایان عمر ادامه داد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی با کمیته انقلاب و سپس با کمیته امداد همکاری داشته و سپس در حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی به کار جدی مشغول شد.

حضرت امام خمینی (ره) به آیت الله هزاوه‌ای اجازه‌نامه امور حسبیه و شرعیه از جانب خود داده بودند. متن این اجازه نامه به این شرح است:

[font size='2']بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدللَّه رب العالمین، و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین، و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.


و بعد، جناب مستطاب سیدالاعلام و مروّج الاحکام آقای آقا سیدمحسن هزاوه همدانی - دامت تأییداته - که مدتی عمر شریف را صرف در تحصیل علوم دینیه نموده‌اند و بحمدالله به صلاح و سداد موصوف می‌باشند، از قِبَل حقیر مجازند در تصدی امور حسبیه و شرعیه که تصدی آن در عصر غیبت ولی امر - عجل الله فرجه الشریف - از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف آن در اعاشه خود به نحو اقتصاد، و ایصال بقیه سهم سادات را به محل مقرر آن و صرف ثلث از بقیه سهم مبارک امام - علیه السلام - را در ترویج دیانت مقدسه، و ایصال دو ثلث دیگر را نزد حقیر برای صرف در حوزه مبارکه علمیه.

«و اوصیه - ایّده الله تعالی - بما اوصی به السلف الصالح من ملازمة التقوی و التجنب عن الهوی و التمسک بعروة الاحتیاط فی الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانی من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة الله و برکاته.
به تاریخ ۱۹ شهر ذی الحجة الحرام ۱۳۸۰
روح الله الموسوی الخمینی

کد N354712

وبگردی