آفتاب

لاریجانی: توسعه روستاها نیازمند بهبود شرایط زندگی روستاییان است

لاریجانی: توسعه روستاها نیازمند بهبود شرایط زندگی روستاییان است

تهران - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به همایش ملی توسعه پایدار کالبدی فضای روستایی تاکید کرد: تا زمانی که شرایط زندگی در روستاها بهبود نیابد، شاهد توسعه پایدار در روستاها نخواهیم بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خانه ملت؛ در پیام علی لاریجانی به این همایش ملی که در اردبیل برگزار شد، آمده است: ساختار همه جامعه متشکل از بخش ها و واحدهای اجتماعی با رویکردها و استراتژی های خاص خود است که بسته به میزان مشارکت هر کدام از این بخش ها در توسعه پایدار می تواند در دستیابی به اهداف، برنامه ها و چشم اندازهای شکوفایی کشور نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

رییس مجلس با یادآوری نقش روستاها به عنوان پایگاه های اصلی تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور تاکید کرد: در روستاها ذخایر ارزشمندی از جمله آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی، منابع سرشار طبیعی و وجود روحیه تلاش و تولید به عنوان زیربنای راهبردی توسعه کشور یافت می شود.

لاریجانی بر ضرورت بررسی و توجه به مقولات استراتژیک توسعه روستایی متناسب با شرایط و اولویت ها و رویکردهای آن تاکید کرد و اظهار داشت: با در نظر گرفتن تجربیات جهانی و نوین، توجه به اشتغالزایی و کارآفرینی در فضای مستعد به ویژه در بخش های کشاورزی و صنایع وابسته به آنان مسیر این راه روشن، هموار می شود.

رییس مجلس بر ارتقای زیرساخت های اجتماعی، فیزیکی و توسعه و ارتقای کیفیت زندگی و معیشت روستاییان تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه در طی سالیان گذشته به دلیل عدم برنامه ریزی و توجه ویژه به وضعیت زندگی و معیشت روستایی و فقدان حمایت های لازم از آنان شاهد پدیده مهاجرت های روستایی به شهرها بوده ایم که حاصل آن تاثیر منفی مستقیم بر میزان تولیدات بخش کشاورزی، زارعت و دامداری داشته است و به طور یقین تا این شرایط بهبود نیابد شاهد توسعه پایدار در فضای روستاها نخواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: باید از طریق توجه به استراتژی توسعه و بهبود زیرساخت های روستایی، رفع نیازهای اساسی روستاییان، ساماندهی خدمات پشتیبانی و تخصصی کشاورزان، تخصیص اعتبارات لازم و به ویژه بیمه محصولات کشاورزی و زراعی و باغبانی و ایجاد انگیزه، مشارکت روستاییان در توسعه کشور امکان پذیر کرد.

سیام**2025 **1449
کد N354576

وبگردی